Netwerkcoördinator Annick Dobbelaere

annick.dobbelaere@netwerknowe.be
0475/20 20 41 

Laatste nieuws

26 september 2025 - Nieuws uit het netwerk

Partner in de kijker: Zorgcircuit verstandelijke beperking - GGZ West-Vlaanderen

Heb je de ervaring dat je cliënt alles begrijpt tijdens een gesprek, maar achteraf weinig kan met de gemaakte afspraken? Heb je het aanvoelen dat alles wat meer tijd en energie vraagt? Heb je de ervaring dat je onvoldoende afstemming kan vinden met je cliënt omwille van een verstandelijke beperking? Het netwerk NOWE zet zich in om het hulpverleningsaanbod voor volwassenen met een dubbeldiagnose, een verstandelijke beperking in combinatie met bijkomende geestelijke gezondheidsproblemen, te versterken, beter te coördineren, toegankelijker te maken en daarnaast ook ondersteuning te bieden in het reeds bestaande natuurlijke en/of professionele netwerk. In 2017 gaf de federale overheid hiervoor een belangrijke impuls via een provinciaal georganiseerde oproep. Hieruit groeide een vierledige aanbod, naast de reguliere diensten, met volgende partners: Dia-Mo, het mobiel ondersteuningsteam; Ampel (CGG Prisma), met consulenten- en therapiewerking; De crisisfunctie op De CAAI (PC Sint-Amandus); De opname- en behandelafdeling De Paillisant (PC Sint-Amandus). Dia-Mo (mobiel ondersteuningsteam) Dia-Mo medewerkers hebben als opdracht het ondersteunen van de context van volwassen (vanaf 18 jaar) met een geestelijke gezondheidsproblematiek en een (vermoeden van) verstandelijke beperking. Dia-Mo kan ingeschakeld worden bij een vraag naar: Ondersteuning en coaching van het natuurlijke en/of professionele netwerk van de cliënt Uitbouwen van een zorgnetwerk Adviesverlening. Dit kan zowel doorverwijzend naar gepaste ondersteuning als agogisch (hoe omgaan met) zijn Aanmeldingsgegevens: Regio Noord-West-Vlaanderen: Cynthia Decoo, cynthia.decoo@netwerknowe.be of 0471 58 28 28 Regio Midden-West-Vlaanderen: Ines Bouton, bouton.ines@diamokwadraat.be of 0493 89 18 10 Regio Zuid-West-Vlaanderen: Arnout Verkaemer of Angelo Huyts, 0498 52 41 73 Ampel (consulten- en therapiewerking) Ampel is een ambulante consulenten- en therapiewerking in West-Vlaanderen voor mensen met een verstandelijke beperking met bijkomende psychische/psychiatrische en/of gedragsproblemen, en hun omgeving. Bij een vastgelopen situatie maakt Ampel een grondige beeldvorming op, waaruit hypotheses en adviezen voortvloeien om de vastgelopen situatie te deblokkeren. We hebben ook een specifiek psychotherapeutisch aanbod voor cliënt en context en we ondersteunen mee het professioneel en natuurlijk netwerk. Aanmeldingsgegevens: aanmeldingen.ampel@cggprisma.be of 050/78 15 77 De CAAI (crisisfunctie) Afdeling De CAAI (PC Sint-Amandus) is een afdeling voor volwassenen die zich in een acute psychiatrische crisis bevinden. Afdeling De CAAI neemt de residentiële crisisfunctie binnen het West-Vlaams zorgcircuit dubbeldiagnose verstandelijke beperking – GGZ op. Aanmeldingsgegevens: opnamevragen@amandus.broedersvanliefde.be of 050 79 95 69. De Palissant (opname- en behandelafdeling) Afdeling De Palissant (PC Sint-Amandus) is een residentiële opname-behandelafdeling voor volwassenen met een psychiatrische kwetsbaarheid en een licht tot bovengrens matige verstandelijke beperking. Er kan een beroep worden gedaan op de outreachende werking van De Palissant na een periode van opname. Aanmeldingsgegevens: opnamevragen@amandus.broedersvanliefde.be of 050 79 95 69. Samen zorgen we zo voor een sterker en meer geïntegreerd aanbod voor volwassenen met een dubbeldiagnose.

Meer informatie

12 september 2025 - Algemeen

Horatio Congress 2026 - Oproep

Na jaren van gezamenlijke inspanningen is het ons gelukt: het internationale congres voor psychiatrische verpleegkunde en geestelijke gezondheidszorg komt naar België! Op 28 en 29 mei 2026 verwelkomen we je graag in Thomas More Hogeschool in Mechelen. We hopen van harte dat jij, of iemand uit jouw organisatie, een bijdrage wil leveren door een presentatie te geven over het waardevolle werk dat jullie dagelijks verrichten. Jullie werk verdient het om gezien en gedeeld te worden. Zoals je hieronder zult zien, kan dit in verschillende vormen. Wel vragen we om een abstract in te dienen uiterlijk op 15 december 2025. Daarnaast zou ik het ook heel waardevol vinden als collega’s gewoon deelnemen aan het congresprogramma—om te luisteren, te leren, te verbinden en samen te reflecteren. Het is een unieke kans om inspiratie op te doen en mee vorm te geven aan de toekomst van ons vakgebied. Ter info: voor de organisatie werken vier groepen nauw samen: een stuurgroep, een adviesgroep, een wetenschappelijk comité en een organiserend comité. De coördinatie is in handen van onze collega Liesbet Van Bos, lid van het Netwerk Verpleegkunde, bestuurslid van Horatio én inwoner van Mechelen. Website: https://www.horatiobelgium2026.com/ Abstract indienen? Zie de tekst hieronder of ga naar https://www.horatiobelgium2026.com/abstracts/ Twijfel je om iets in te dienen of wil je even aftoetsen of jouw idee past binnen het programma? Neem gerust contact op met Christophe Casteleyn. Hij denkt graag met je mee! Telefoon: 0490 43 80 96 E-mail: christophe.casteleyn@vives.be Hoe abstract indienen? Wij nodigen je uit om bij te dragen aan de volgende Europese Conferentie over Geestelijke Gezondheidszorg in Mechelen, België—waar we 20 jaar Horatio vieren en stilstaan bij de diepe wortels, blijvende veerkracht en toekomstgerichte beweging van ons beroep. Abstracts zijn welkom binnen het brede thema: Geworteld. Veerkrachtig. Klaar. De fundamenten van GGZ verpleegkunde als drijvende kracht voor de toekomst. We zoeken bijdragen die de essentiële bouwstenen van geestelijke gezondheidszorg verkennen en vieren—onze waarden, vaardigheden en relaties—en hoe deze innovatie, onderzoek, praktijk en leiderschap stimuleren in diverse contexten. Dit omvat (maar is niet beperkt tot) werk dat verband houdt met: Fundamentele principes en evoluerende rollen in geestelijke gezondheidszorg Onderzoek en praktijk die benadrukken wat ons beroep uniek en impactvol maakt Praktijkvoorbeelden van compassie, interpersoonlijke relaties, creativiteit en veerkracht in de zorg Innovaties, interventies en strategieën die de geestelijke gezondheidszorg van morgen vormgeven Samenwerking en co-creatie met ervaringsdeskundigen, mensen met psychische kwetsbaarheden en andere belanghebbenden Interdisciplinair en intercultureel leren in Europa Onderwijs, belangenbehartiging, beleid en systeemleiderschap geworteld in verpleegkundige waarden Of je nu zorgverlener, docent, onderzoeker, student of ervaringsdeskundige bent—jouw stem telt. Sluit je aan in Mechelen om te reflecteren, verbinden en mee vorm te geven aan de toekomst van geestelijke gezondheidszorg in Europa. Bijdragevormen Je kunt bijdragen in vier verschillende formats: Parallelle sessie – 20 minuten (incl. 5 min voor vragen) Symposium – 1 uur met 2-3 presentaties rond hetzelfde thema (incl. 15 min voor vragen) Workshop – 1 uur Poster – digitaal (PDF) en op papier Instructies De congrestaal is Engels. Abstracts worden daarom enkel in het Engels aanvaard. Om actief bij te dragen aan het congres, dien je een abstract in te dienen, gestructureerd als volgt: Achtergrond: max. 550 tekens incl. spaties Doelstelling: max. 250 tekens incl. spaties Methoden: max. 300 tekens incl. spaties Resultaten: max. 550 tekens incl. spaties Discussie: max. 1.300 tekens incl. spaties Leeruitkomsten (alleen voor workshops)

Meer informatie

5 september 2025 - Interessante vormingen

Opleiding tot coach SRH met start in maart 2026

Link om in te schrijven Inschrijven voor de Opleiding tot Coach Steunend Relationeel Handelen (T2602) kan via de volgende link, Opleiding tot Coach Steunend Relationeel Handelen | RINO Groep Utrecht Kosten De kosten voor deze opleiding zijn €4.500 per persoon. Dit bedrag is inclusief de meest recente versie van de werkmap Coaching SRH, toegang tot de Online leeromgeving en bij fysiek onderwijs een lunch op de leslocatie. Het bedrag is exclusief, hieronder genoemde, aan te schaffen boeken. De volgende boeken dien je voor de opleiding te hebben en zijn niet bij de prijs inbegrepen: Wilken, J.P. en Hollander, D. den (2025) 'Handboek Steunend Relationeel Handelen, Werken aan herstel en kwaliteit van leven'. Uitgeverij SWP, ISBN 9789085603443 Wilken, J.P. en Hollander, D. den (2020) 'Werken in Verbinding, Praktijkboek Steunend Relationeel Handelen'. Uitgeverij SWP. ISBN 9789088509520 Kim Berg, I. en Szabo, P (2013) 'Oplossingsgericht Coachen'. Uitgeverij Thema. ISBN 9789058718174 Galan, K. de (2022) 'Goed voor de Groep, Het Eerste Zelfhulpboek voor Trainers'. Uitgeverij Thema. ISBN 9789462723573 Aantal bijeenkomsten en aanwezigheidseisen De opleiding bestaat uit in totaal om 9 trainingsdagen en 6 MWB bijeenkomsten. Daarbij wordt er ook binnen de online leeromgeving van de RINO Groep geleerd en worden er opdrachten gemaakt en besproken. De trainingsdagen zijn een hele dag en de MWB bijeenkomsten een dagdeel (ochtend of middag). Deelnemers ontvangen een certificaat als zij minimaal 8 trainingsdagen 5 MWB bijeenkomsten aanwezig zijn geweest en de opleiding met goed gevolg hebben afgerond. Als er meer bijeenkomsten worden gemist zijn hier geen vervangende opdrachten voor. Er wordt dan in overleg met de hoofdopleider, afhankelijk van of reden afwezigheid was te voorzien, bepaald of lesdagen in een andere coachopleiding ingehaald kunnen worden.   De opleiding wordt afgesloten met een eindopdracht.   Je hebt recht op het certificaat bij: een actieve deelname aan de bijeenkomsten het maken van voorbereidings- en verwerkingsopdrachten (toetsing tijdens de les) een aantoonbare bereidheid tijdens de opleiding om fouten te maken en om hiervan te willen leren het maken van de eindopdracht het inleveren van de praktijkopdrachten een voldoende beoordeling van de coördinerend docent voor zowel de praktijkopdrachten als de eindopdracht Servicepakket en registratie Coach SRH na afronding opleiding Om de kwaliteit te kunnen borgen dienen SRH-coaches en docenten hun kennis en vaardigheden op peil te houden. Dit doen zij in de eerste plaats door in de praktijk binnen de instelling als coach werkzaam te zijn. Dit valt binnen het kwaliteitsbeleid van de (eigen) instelling. De RINO Groep voorziet de coaches continu van materialen en kennis die zij nodig hebben bij het coachen. Dit doen we via het Servicepakket voor coaches SRH. Het Servicepakket bestaat uit:  Werkmap Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen Werkmap Coaching Daarnaast voorziet de RINO Groep in inhoudelijke ondersteuning van coaches ter plekke. Deze Praktijk coaching wordt verzorgd door de hoofdopleider SRH en/of Kerndocenten.  Deelname aan minimaal één SRH Coachdag per jaar georganiseerd door de RINO Groep. Toegang tot Onderwijsportaal, waarmee je op de hoogte blijft van SRH gerelateerde ontwikkelingen via nieuwsberichten en de mogelijkheid om deel te nemen aan/het volgen van discussies op het SRH-forum. Het beleid van de RINO Groep is erop gericht dat coaches zich blijven ontwikkelen en op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen en verbeteringen. Dit is gekoppeld aan een registratiesysteem en de afname van het Servicepakket voor Coaches SRH. Het opleidingsjaar opvolgend na het afronden van de coachopleiding wordt een Servicepakket voor Coaches SRH in rekening gebracht bij de organisatie waar je werkt of je neemt een Servicepakket voor jezelf af. Planning T2602 Week Bijeenkomst Data en tijden Onderdeel 10 MWB1 Donderdag 5 maart 2026 Groep 1 van 9u30 - 12u30 Groep 2 van 13u00 - 16u00   13 Lesdag 1 Donderdag 26 maart 2026 Van 9u30 tot 12u30 en 13u30 tot 16u30 SRH Basis I 16 Lesdag 2 Donderdag 16 april 2026 Van 9u30 tot 12u30 en 13u30 tot 16u30 SRH Basis II 21 Lesdag 3 Maandag 18 mei 2026 Van 9u30 tot 12u30 en 13u30 tot 16u30 Coaching individueel I 23 Lesdag 4 Donderdag 4 juni 2026 Van 9u30 tot 12u30 en 13u30 tot 16u30 Coaching Groepen I 27 MWB 2 Donderdag 2 juli 2026 Groep 1 van 9u30 - 12u30 Groep 2 van 13u00 - 16u00   36 Lesdag 5 Maandag 31 augustus 2026 Van 9u30 tot 12u30 en 13u30 tot 16u30 Coaching individueel II 39 MWB 3 Donderdag 24 september 2026 Groep 1 van 9u30 - 12u30 Groep 2 van 13u00 - 16u00   41 Lesdag 6 Donderdag 8 oktober 2026 Van 9u30 tot 12u30 en 13u30 en 16u30 Coaching Groepen II 44 MWB 4 Donderdag 29 oktober 2026 Groep 1 van 9u30 - 12u30 Groep 2 van 13u00 - 16u00   47 Lesdag 7 Donderdag 19 november 2026 Van 9u30 tot 12u30 en 13u30 tot 16u30 SRH Verdieping 50 MWB 5 Donderdag 10 december 2026 Groep 1 van 9u30 - 12u30 Groep 2 van 13u00 - 16u00   2 Lesdag 8 Donderdag 14 januari 2027 Van 9u30 tot 12u30 tot 13u30 tot 16u30 Praktijkcoaching 5 MWB 6 Donderdag 4 februari 2027 Groep 1 van 9u30 - 12u30 Groep 2 van 13u00 - 16u00   9 Lesdag 9 Donderdag 4 maart 2027 Van 9u30 tot 12u30 en 13u30 tot 16u30 Implementati                                                     Toelatingseisen De toelatingseisen om aan deze opleiding deel te nemen zijn als volgt: je hebt de opleiding verpleegkunde, SPH, MWD of een daaraan gelijkwaardige opleiding afgerond je bent twee jaar of langer werkzaam in de praktijk van de GGz, VGZ, Maatschappelijke Opvang of andere vorm van zorg je hebt al (enige) ervaring met de begeleiding van professionals, zowel individueel als in teamverband je bent in het bezit van het certificaat Basisopleiding Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen Toelatingsprocedure Om deel te nemen aan de opleiding dien je jezelf via de hierboven genoemde link in te schrijven. Naast deze aanmelding schrijf je een motivatiebrief waarin je het volgende vermeldt: Wat jouw motivatie is voor deelname aan de opleiding Wanneer je de Basisopleiding SRH met een certificaat hebt afgerond Wat jouw vooropleidingen zijn Wat jouw werkervaring is Aan de hand van het Competentieprofiel (zie bijlage) wat je wil leren en welke vaardigheden je bezit. Geef een voorbeeld over die vaardigheden als illustratie Een geanonimiseerd Persoonlijk Krachtenprofiel en een Persoonlijk Plan van een deelnemer of een collega   Na het inschrijven via de link, vragen we jou om je de motivatiebrief per e-mail sturen naar de Hoofdopleider SRH, Jacquelin Zents, j.zents@rinogroep.nl , met Sarah Philips, s.philips@rinogroep.n, in de CC. We ontvangen de inschrijvingen graag zo spoedig mogelijk. De motivatiebrieven ontvangen we graag uiterlijk voor 31 december 2025. Wanneer we jouw inschrijving en jouw motivatiebrief hebben ontvangen, dan zal deze bekeken worden door Jacquelin Zents. Je ontvangt dan bericht of je kunt deelnemen aan de opleiding.

Meer informatie

29 augustus 2025 - Algemeen

Muziektheater DICHT- over-leven met psychoses

Sommige verhalen laten zich niet gemakkelijk vertellen. En toch vragen ze erom gehoord te worden.   Met DICHT – Pour de Vrai brengt violiste Isabelle Decraene, samen met Jan Fonteyn en Dirk De Strooper, een beklijvende muziektheatervoorstelling over leven met en naast psychoses. Het is een intieme zoektocht naar taal, muziek en verbeelding om nabijheid en afstand, vragen en clichés, pijn en schoonheid een plaats te geven. Een voorstelling die raakt, taboes doorbreekt en ruimte schept voor dialoog. Na afloop is er een nabespreking waar wie wil in gesprek kan gaan. Voorstellingen: Donderdag 9 oktober 2025 - 20u @ CC Espace Magh (1000 Brussel) Vrijdag 10 oktober 2025 - 19u @ Kunsthumaniora Brussel (1020 Laken) Donderdag 16 oktober 2025 - 20u @ GC Ten Weyngaert (1190 Vorst) Vrijdag 17 oktober 2025 - 20u @ C.C. De Dijk (8000 Brugge) Dinsdag 4 november 2025 - 20u @ 't Gezel (1731 Zellik) Duur: 50 min + facultatiteve nabespreking (30 min) Tickets: €15 / €10 (leden Similes & OSB-VUB) / €5 (kansentarief)   Deze voorstelling wordt gerealiseerd in samenwerking met Similes, huisvandeMens Brussel, Clubhouse Brussels, Herstelacademie en andere partners binnen de geestelijke gezondheidszorg. Wij nodigen je van harte uit om samen met ons dit unieke project te beleven. Breng gerust collega’s, vrienden of familie mee – want dit is een verhaal dat iedereen aangaat.  Hopelijk tot dan!  An, Margo, Mich, Odin, Thomas en Tine

Meer informatie

29 augustus 2025 - Interessante vormingen

Bijscholing voor Ervaringsdeskundigen tot Hersteldocent SRH

Deze bijscholing is speciaal voor Licentiehouders SRH. De kracht van SRH is dat ervaringskennis een prominente plek heeft en dat geven we onder andere vorm door op elke eerste lesdag een Ervaringsdeskundige/Hersteldocent en een methodiekdocent in te zetten. Je kunt Licentiehouder worden als je minimaal een coach en een methodiekdocent SRH opgeleid hebt en werkt binnen de organisatie. Praktische informatie Deze bijscholing is twee keer, per bijeenkomst twee uur en vindt online plaats op maandag 27 oktober van 15-17 uur en donderdag 13 november van 9-11 uur.  De scholing wordt verzorgd door een hersteldocent samen met de hoofdopleider SRH. Per bijscholing kunnen er maximaal vier deelnemers meedoen. Kosten zijn € 375 per deelnemer. Inhoud De opleiding heeft zowel betrekking op het zich eigen maken van de aansluiting van het eigen verhaal bij de theorie van de methodiek en vice versa. Kennis verkrijgen over de rol van de hersteldocent en de samenwerking tussen methodiek- en hersteldocent.  Het programma van de bijeenkomsten ziet er als volgt uit: De koppeling tussen verhaal en theorie o.a. van de fasen in een herstelproces, keerpunten en verloop van een herstelproces. De verbinding tussen de input van de werkpraktijk van de professionals en ervaringskennis.   Bejegening vanuit de kernhandelingen, gekoppeld aan eigen ervaring. Inzet van eigen ervaring door medewerkers, de zogenaamde zelfonthulling.   De rol van de hersteldocent. De samenwerking tussen herstel- en methodiekdocent. Na het volgen van deze bijscholing kan de Ervaringsdeskundige aan de slag binnen de eigen organisatie. Kandidaatdeelnemers kunnen hiervoor contact opnemen met de Rinogroep

Meer informatie

29 augustus 2025 - Algemeen

Groepstherapie voor studenten - Zorg Campus

Dit najaar organiseert CGG Adentro in de Zorg Campus een reeks groepssessies voor studenten. Dit aanbod richt zich op studenten tussen de 17 en 26 jaar die studeren in Gent.  Het aanbod ziet er als volgt uit: Schematherapie Maak kennis met schematherapie en ontdek je persoonlijke valkuilen. In 6 psycho-educatiesessies leer je de belangrijkste concepten binnen schematherapie kennen en brengen we jouw (relationele) patronen in kaart. We focussen daarbij niet op de klachten maar op de onderliggende dynamieken. Doelgroep: studenten (17 - 26j) Data: Vrijdagen van 9u00 tot 10u30. Groep 1 start op 26 september 2025 en groep 2 op 7 november 2025. 6 sessies. Kostprijs: €66 (vermindering of vrijstelling mogelijk) Begeleiding: David Goethals en Koen De Pelseneer Schrijf je hier in Bouwen aan jezelf Een laagdrempelige groepsreeks waarin je ontdekt wat jouw noden, valkuilen en sterktes zijn. Je bepaalt zelf wat je wilt delen. Via oefeningen, psycho-educatie en praktische tips werk je aan thema's zoals stress, piekeren, negatieve emoties, grenzen stellen en ontspanning. Je ervaart (h)erkenning in de groep en krijgt tools mee om thuis verder te oefenen. Doelgroep: Studenten (17 - 26j) die veel stress, spanning, negatieve emoties (angst, boosheid, somberheid) en/of piekeren ervaren, en willen werken aan veerkracht en grensafbakening. Data: Woensdagen van 9u30 tot 11u30. Start op 29 oktober 2025. 6 sessies. Kostprijs: €66 (vermindering of vrijstelling mogelijk) Begeleiding: Paulien Stock en Lotte Simons Schrijf je hier in Anders leren denken Ga concreet aan de slag met je gedachten en leer hoe je ze in een helpende richting stuurt. We werken met technieken uit de cognitieve gedragstherapie en huiswerkopdrachten, zodat je ook buiten de sessies actief oefent. Na afloop beschik je over een praktische toolbox om zelf verder te werken.  Doelgroep: Studenten (17 - 26j) die sombere gevoelens ervaren, moeite hebben om grip te krijgen op hun gedachten, en gemotiveerd zijn om hiermee in groep aan de slag te gaan. Data: Woensdagen van 9u00 tot 11u00. Start op 22 oktober 2025. 8 sessies. Kostprijs: €88 (vermindering of vrijstelling mogelijk) Begeleiding: Nina Schiffer en Heleen De Kesel Schrijf je hier in Dwang bij jongvolwassenen Een ambulante groepsbehandeling voor jongeren met dwangklachten of een obsessieve-compulsieve stoornis (OCS). We werken aan het verminderen van dwang, het vergroten van grip op je leven en het versterken van je levenskwaliteit. De sessies zijn gebaseerd op cognitieve gedragstherapie, acceptance & commitment therapie en mindfulness, met betrokkenheid van je omgeving.  Doelgroep: Studenten (17 - 26j) die minder geleefd willen worden door hun dwanggedachten en -handelingen Data: Dinsdagen van 17u00 - 19u00. Start op 7 oktober 2025. 10 sessies. Kostprijs: €110 (vermindering of vrijstelling mogelijk) Intake: Een intakegesprek, gepland op 23/9 of 30/9, is noodzakelijk om te kunnen starten. Begeleiding: Evelyne Ravelingien en Diane De Buck Schrijf je hier in

Meer informatie

22 augustus 2025 - Nieuws uit het netwerk

KOPP - Doe-praatgroepen oktober 2025

Binnenkort starten men terug met nieuwe doe-praatgroepen voor kinderen van ouders met psychische problemen. Deze groepen worden opgericht door KOPP Noord-West-Vlaanderen, een samenwerkingsinitiatief tussen diverse partners binnen de jeugdhulpverlening, PZ Onzelievevrouw, PC Sint-Amandus, CGG Noord-West-Vlaanderen, Covias en Wingg.  Kinderen en jongeren krijgen in dit groepsaanbod op een aangepaste wijze gerichte informatie en leren er ook vaardigheden aan om te kunnen omgaan met hun individuele situatie. De groepen richt zich tot kinderen van 8 tot 12 jaar en tot jongeren van 13 tot 16 jaar. De doe-praatgroep heeft een preventieve doelstelling: de kans op het ontwikkelen van psychische problemen bij deze jongeren te verlagen. Mogelijke problemen voorkomen gebeurt door het versterken van beschermende factoren en het verminderen van risicofactoren.  Kinderen van 8 tot 12 jaar Deze groep gaat op 7 oktober 2025 van start. Voor deze groep zijn er nog een aantal vrije plaatsen beschikbaar. Data De sessies gaan door van 17.00 u tot 19.00 u. Oudersessie 07/10/2025 (18.00 u - 19.00 u) Sessie 1: 14/10/2025 Sessie 2: 21/10/2025 Sessie 3: 04/11/2025 Sessie 4: 18/11/2025 Sessie 5: 25/11/2025 Oudersessie 2: 02/12/2025 Locatie CGG Moerkersesteenweg 116, 8310 Brugge Sint-Kruis De sessies worden begeleid door Myriam Demeyere en Alysée Van Laeken. Kostprijs ​​​​​​​Om het volledige programma te volgen vraagt men een klevertje van de mutualiteit mee te nemen. Het volgen van de sessies is gratis.   Kinderen van 13 tot 16 jaar Deze groep gaat op 23 oktober 2025 van start. Voor deze groep zijn er nog een aantal vrije plaatsen beschikbaar. Data ​​​​​​​De sessies gaan door van 18.00 u tot 20.00 u. Oudersessie: 23/10/2025 Sessie 1: 06/11/2025 Sessie 2: 13/11/2025 Sessie 3: 20/11/2025 Sessie 4: 27/11/2025 Sessie 5: 04/12/2025 Oudersessie 2: 11/12/2025 Terugkomsessie kinderen: 08/01/2026 Locatie ​​​​​​​Overkophuis - Kraanplein 6, 8000 Brugge De sessies worden begeleid door Maarten Van Maele en Mathilde Blomme. Kostprijs ​​​​​​​Om het volledige programma te volgen vraagt men een klevertje van de mutualiteit mee te nemen. Het volgen van de sessies is gratis.

Meer informatie

1 augustus 2025 - Nieuws uit het netwerk

Jouw verslaving de baas - Het ambulant programma alcohol (ABA): september 2025

Een nieuwe reeks van het ambulant behandelprogramma alcohol van PZ Onzelievevrouw start op 12 september 2025. Voor wie is dit programma bedoeld? Dit programma richt zich op volwassenen die kampen met overmatig alcoholgebruik en daarmee willen stoppen. Er is geen opname en je hoeft je werk niet te onderbreken, want het gaat om een ambulant programma.  Dat betekent dat je het traject volgt van bij je thuis uit. We bieden een begeleiding op maat, zonder oordeel, in een veilige en discrete omgeving.   Wat is het doel van het programma? De voornaamste doelstelling is stoppen met alcohol drinken. Naar onze overtuiging opent dit het uitzicht op het heropbouwen van een zinvol, evenwichtig leven zonder alcohol waarin familiale en sociale relaties weer voldoening geven.   Praktisch verloop Duur: 8 weken Frequentie: Elke vrijdagvoormiddag Tijdstip: Van 8.30 tot 12.30 uur Locatie: Dagkliniek PZ Onzelievevrouw, Koning Albert I-laan 8, 8200 Brugge (Locatie P). Aantal deelnemers: Maximaal 10 per reeks   Hoe aanmelden? Denk je dat dit programma jou kan helpen? Dan kun je je aanmelden via het medisch secretariaat(link sends e-mail) van het PZ Onzelievevrouw (050 30 18 99). Vermeld daarbij duidelijk: “Ambulant Behandelprogramma Alcohol”. Je krijgt vervolgens een afspraak voor een intakegesprek met de psychiater, die samen met jou bekijkt of dit programma bij jouw situatie past. Voor bijkomende vragen of meer informatie kun je terecht bij Veerle Dhoore.

Meer informatie

1 augustus 2025 - Nieuws uit het netwerk

Opstart praatgroep slachtoffers partnergeweld

Deze praatgroep biedt deelnemers een veilige omgeving om ervaringen te delen, steun te vinden bij lotgenoten en inzichten op te doen die bijdragen aan hun herstelproces. De bijeenkomsten worden begeleid door ervaren hulpverleners van Veilig Huis Zuid-West-Vlaanderen en CAW Zuid-West-Vlaanderen en vinden maandelijks plaats in Kortrijk. Deze info mag gedeeld worden met mogelijke geïnteresseerden.   Doorverwijzingen of aanmeldingen kunnen gebeuren via praatgroep.zuidwvlaanderen@vlaanderen.be bij voorkeur voor midden september. Hieronder vind je een korte infofiche die je eventueel kan meegeven of digitaal kunt doorsturen aan geïnteresseerden. Binnenkort beschikt men ook over flyers om het aanbod nog ruimer bekend te maken. Voor verdere vragen of overleg over mogelijke deelnemers, kan je steeds contact opnemen.   Infofiche Praatgroep voor vrouwen die recent of in het verleden te maken hebben (gehad) met partnergeweld. Ben jij in een relatie lichamelijk, emotioneel, psychisch of verbaal gekwetst? Voel je je soms onbegrepen, beschaamd of alleen met jouw verhaal? Je bent niet alleen en hoeft dit niet alleen te dragen. De praatgroep is een veilige plek om, indien gewenst, ervaringen te delen, steun te vinden bij lotgenoten en te werken aan jouw herstelproces.   Wat je mag verwachten: Samen bouwen aan vertrouwen, kracht, inzicht en verandering. Een veilige plaats om elkaar te ontmoeten, zonder oordeel en met respect voor elkaar. Ervaren hulpverleners reiken informatie aan over diverse aspecten van partnergeweld en gaan hierover in gesprek tijdens de praatgroep. Nadenken over de toekomst, aandacht en zorg voor de kinderen Voor wie? Voor vrouwen vanaf 18 jaar die, ongeacht hoe recent of hoe lang geleden, partnergeweld hebben meegemaakt. Praktisch Deelname is gratis en alle informatie wordt vertrouwelijk behandeld. De bijeenkomsten gaan maandelijks door in Veilig Huis Zuid-West-Vlaanderen op donderdag. Na inschrijving nemen we contact op voor een kennismakingsgesprek. Dit gesprek kan doorgaan op donderdag 4 september of donderdag 25 september. Inschrijven kan via Praatgroep voor Vrouwen                          Voor meer informatie kan je steeds mailen naar praatgroep.zuidwvlaanderen@vlaanderen.be.

Meer informatie

1 augustus 2025 - Algemeen

Bestel je materialen voor 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid, Oktober borstkankermaand en Covid- en griepvaccinatie najaar 2025

10-daagse van de Geestelijke Gezondheid: bestel je materialen Doet jouw organisatie mee aan de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid? Vergeet niet om bij je activiteit in UiT in Vlaanderen de tag samenveerkrachtig toe te voegen aan je actie. Zo verschijnt ze automatisch op de kalender op www.samenveerkrachtig.be/kalender. Bestel tijdig je materialen via de webshop www.gezondheidsmakers.be/aanbod. De nieuwe vloerstickers en affiches zijn beschikbaar zolang de voorraad strekt. Verzending is gratis. Uitleenmateriaal afhalen kan in Roeselare en Ieper. Nog op zoek naar inspiratie? Doorblader de inspiratiegids.   Oktober borstkankermaand: bestel je materialen Sensibiliseer vrouwen van 50 t.e.m. 69 jaar om elke twee jaar een gratis screeningsmammografie te laten nemen. Hoe? Bestel materiaal via de webshop www.gezondheidsmakers.be/aanbod. Verzending is gratis. Uitleenmateriaal afhalen kan in Roeselare en Ieper. Gebruik de digitale communicatiematerialen, zoals artikels, een e-mailbanner en een pancarte voor wachtzaalschermen. Download ze via deze link.   Covid- en griepvaccinatie najaar 2025: bestel het campagnemateriaal nu Omdat we willen vermijden dat mensen zwaar ziek worden, is vaccinatie sterk aanbevolen aan wie het meeste risico loopt om ziek te worden: iedereen vanaf 65 jaar; personen die langdurig verblijven in een zorgvoorziening, zoals in de WZC en VAPH personen met bepaalde onderliggende gezondheidsproblemen zoals long- of hartaandoeningen; alle personen met een verzwakte weerstand; zwangere vrouwen (covidvaccinatie te bespreken met arts); alle personen werkzaam in de zorgsector in en buiten zorginstellingen. Informeer en sensibiliseer jouw doelgroep. Dit kan met: Gratis gedrukt campagnemateriaal. Digitale affiches, banners, video’s, … Digitale folders in verschillende talen Artikels voor in infoblaadjes en op sociale media

Meer informatie

27 juni 2025 - Nieuws uit het netwerk

Partner in de Kijker: Mobiel Forensisch Team

Het Mobiel Forensisch Team (MFT) wil personen met een interneringsstatuut ondersteunen in hun herstelproces, bijdragen aan veilige sociale inclusie en het risico op delictgedrag verminderen. Voor wie? Het MFT richt zich tot: personen met een interneringsstatuut die gevestigd zijn of zich willen vestigen in Oost- en West-Vlaanderen met een nood aan forensische ondersteuning in de verschillende levensdomeinen -en waarbij de noden passend zijn binnen het aanbod van de hulpverlening binnen een veilig kader Hoe? We voeren deze opdracht uit door zowel het verwijzen naar de juiste vorm van zorg, begeleiding of behandeling als het direct bieden van psychosociale begeleiding in de woon- of verblijfsomgeving. Het team richt zich niet enkel op risico- en beschermende factoren, maar ook op (andere) herstel-ondersteunende en -belemmerende aspecten. We bieden ondersteuning in de zoektocht naar noodzakelijke basisvoorzieningen of toegang tot langdurige (gespecialiseerde) hulp op maat. De forensische begeleiding is persoonsgericht en heeft oog voor de krachten en wensen van de cliënt. De begeleiding kan gedragen worden door meerdere personen binnen het team en we werken nauw samen met andere welzijns-, zorg- en justitiële actoren. Op termijn wordt een gehele overgang naar reguliere zorgdiensten (huisarts, mobiele reguliere zorg, VAPH-diensten…) gefaciliteerd. Daarnaast is het de taak va het MFT om andere zorgactoren en -teams te informeren over forensische thema’s (zoals risicomanagement en -taxatie, internering, grensoverschrijdend/gewelddadig gedrag…). We verlenen ook advies bij individuele casussen. Het team beschikt over een uitgebreide kennis van de (regionale) sociale kaart en je kan ons raadplegen bij vragen rond in-, uit-, of doorstroom van de geïnterneerde persoon. We geven advies bij de uitwerking van een individueel zorgtraject via een indicatiestelling en/of de organisatie van een casustafel, het Multidisciplinair Forensisch Consult (MFC). Het MFC is opgericht in 2024 en werkt regio-overschrijdend. We brengen zorg- en andere relevante actoren samen om een zorgtraject van personen met interneringsstatuut te organiseren of te deblokkeren. We delen expertise en ijveren voor het opbouwen van een vertrouwenscultuur tussen de verschillende zorgactoren. Wie zijn wij? Het Mobiel Forensisch Team is multidisciplinair samengesteld en heeft oog voor het betrekken van belangrijke naasten of familieleden. Het is onze visie dat deze mensen een positieve invloed hebben op het herstelproces van de cliënt. Het team bestaat uit twee complementaire functies die nauw samenwerken, met name begeleidings- en schakelfunctie. Het MFC kan beschouwd worden als een derde complementaire functie. We hebben een antenne in Zelzate (Oost-Vlaanderen) en in Beernem (West-Vlaanderen) en werken nauw samen met de professionele actoren binnen het netwerk (psychiatrische centra, justitiehuizen, verslavingszorg, CGG, CAW, initiatieven voor beschut wonen, arbeidszorg…). Hoe aanmelden? Alle aanmeldingen verlopen via www.mobielforensischteam.be/aanmelden. Je kan het MFT telefonisch bereiken via: 09 342 28 28 – antenne Zelzate, Oost-Vlaanderen 050 81 97 96 – antenne Beernem, West-Vlaanderen Adviesverlening en begeleiding zijn gratis. Voor meer informatie over het multidisciplinair consult kan je terecht bij Veerle De Reu (veerle.dereu@janbaptist.broedersvanliefde.be).

Meer informatie

27 juni 2025 - Algemeen

Studie naar onvervulde behoeften bij patiënten met een psychotische problematiek

In het kader van het NEED-project (Need Examination, Evaluation and Dissemination), dat de onvervulde behoeften van mensen met een psychotische problematiek in kaart wil brengen, is er een nieuwe enquête gelanceerd. Het zorglandschap wordt nog vaak sterk bepaald door het beschikbare zorgaanbod en te weinig door de echte behoeften van de patiënt. Daarom maakte België van 'onvervulde medische behoeften' één van de centrale thema's van het Belgische voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie in de eerste helft van 2024. Het uiteindelijke doel is dat bij alle beleidsbeslissingen rond de ontwikkeling, verstrekking en terugbetaling van gezondheidsinterventies rekening wordt gehouden met de onvervulde behoeften van patiënten en de samenleving. Het NEED-project, financieel ondersteund door Belspo en geleid door het KCE en Sciensano, in samenwerking met het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG), het RIZIV en de Hoge Gezondheidsraad, moet deze behoeften in kaart brengen. Met het NEED-project hopen we uiteindelijk de gezondheidstoestand en de levenskwaliteit van Europese patiënten mee te helpen verbeteren, door de verschillende stakeholders - zorgprofessionals, beleidsmakers, ziekenfondsen, ziekenhuizen, onderzoekers en de industrie – te wijzen op de behoeften die momenteel nog niet vervuld zijn. Meer informatie over NEED vindt u op de website van het project: https://health-needs.eu/index.php/nl/ of op deze pagina.

Meer informatie

6 juni 2025 - Interessante vormingen

Nieuwe opleidingsreeks Herstelondersteunende Geestelijke Gezondheidszorg 2025 - 2026

Wie wil ik zijn als hulpverlener, als steun, als mens, als hoopverlener voor anderen? In de wereld van de geestelijke gezondheidszorg is 'herstelondersteunend werken' een onmisbare benadering geworden. Maar soms lijken de termen 'herstel' en 'herstelondersteunende zorg' te pas en te onpas gebruikt te worden, waardoor hun echte betekenis soms verloren gaat.    Er blijft nood aan een gerichte opleiding om hulpverleners vanuit verschillende disciplines en achtergronden verder te laten herbronnen in het hersteldenken én het bijhorende concrete praktijkwerk, vanuit herstelondersteunende principes en duidelijke kaders. Op die manier kunnen hulpverleners niet enkel begrijpen en verder verdiepen rond wat herstel betekent, maar ook hoe ze daadwerkelijk kunnen bijdragen aan het herstelproces van mensen.   Hieronder de brochure van de opleidingsreeks 'Herstelondersteunende Geestelijke Gezondheidszorg', van september 2025 tot juni 2026, op initiatief van Stijn Vanheule en georganiseerd vanuit Dunant Academie van UGent, in samenwerking met KULeuven, Univiersiteit Maastricht en PsychoseNet België. Een bundeling van 13 masterclasses rond herstelondersteunende GGZ - met een gedreven blik op de verdere praktijkontwikkelingen. Wil je een dieper inzicht krijgen in herstelondersteunend werken binnen de GGZ? Heb je zin om op academisch niveau én praktijkgericht te discussiëren en bij te leren - ook van elkaar? Hulpverleners en ervaringswerkers vanuit verschillende disciplines, achtergrond of ervaringskennis krijgen de kans om in co-creatie, vanuit de verschillende lesinhouden verder uit te wisselen en de eigen praktijk te versterken.

Meer informatie

9 mei 2025 - Interessante vormingen

Toekomstgerichte Training - Groepstraining voor suïcidale personen

Het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie (VLESP) zal in 2025 een tweedaagse opleiding Toekomstgerichte Training organiseren voor hulpverleners om evidence-based groepstraining te kunnen geven aan personen (18+) met suïcidegedachten. Deze opleiding zal doorgaan in het Universitair Ziekenhuis te Gent (UZ Gent) op dinsdag 18 en donderdag 27 november 2025. Wat biedt deze opleiding? Werken in groepsverband is voor suïcidale personen belangrijk om schaamte en stigma te doorbreken en (h)erkenning te vinden. De Toekomstgerichte Training, bestaande uit 8 groepssessies, helpt suïcidale personen om in mogelijkheden te denken en een beeld te vormen van wat wél zou kunnen in de toekomst door het opstellen van kleine persoonlijke doelen. De training bevat technieken uit de cognitieve gedragstherapie, probleemoplossende therapie en positieve psychologie en er wordt geoefend met verschillende ontspannings- en aandachtsoefeningen. Het Safety Plan wordt als rode draad doorheen de sessies op maat ingevuld. Wie kan deelnemen? Om deel te kunnen nemen aan de opleiding gelden volgende criteria: Min. 3 jaar klinische ervaring, bij voorkeur ervaring met suïcidale personen en/of een psychotherapie-opleiding; Min 1 jaar ervaring met het geven van groepstherapie of het begeleiden van groepen. Ervaring is belangrijker dan vooropleiding. Twijfel je of je in aanmerking komt, contacteer ons gerust! Praktisch De opleiding bestaat uit twee vormingsdagen en wordt gegeven door twee trainers aan een kleine groep om voldoende interactie en leermogelijkheden te scheppen.  Locatie: UZ Gent - Corneel Heymanslaan 10, 9000 Gent Data: Dinsdag 18 en donderdag 27 november 2025 van 9u30 tot 16u30 Kostprijs: €375 (inclusief broodjeslunch, trainershandleiding, werkboek, twee intervisiemomenten) Na het volgen van de opleiding kan je als gecertificeerd trainer deze groepstraining in jouw organisatie of praktijk aanbieden.  Interesse of wens je graag bijkomende info? Ga naar Zelfmoord1813.be/groepstraining Of mail je vraag naar lies.pittoors@ugent.be

Meer informatie

4 april 2025 - Nieuws uit het netwerk

Partner in de kijker: CGG Suïcidepreventiewerking

Werk jij binnen de zorg? Dan is de kans groot dat je vroeg of laat in contact komt met het thema suïcide(preventie). Misschien vang je signalen op en is jouw taak om door te verwijzen naar de juiste zorg. Ofwel is het jouw taak om die zorg te bieden, vanuit een ambulant, mobiel of residentieel kader. Mogelijks word je ook geconfronteerd met een overlijden door suïcide en dien je de nodige zorg voor de nabestaanden (zowel familie, medepatiënten, collega-hulpverleners…) mee te organiseren. Je komt dagdagelijks in contact met cliënten of neemt een beleidsmatige functie op… Er zijn verschillende taken en rollen binnen suïcidepreventie, en iedere schakel is belangrijk. Ondanks de verscheidenheid in taken en rollen is wat ons vaak bindt het gegeven dat het thema suïcidaliteit vaak vragen kan oproepen en ons binnen de zorg uitnodigt om weloverwogen te handelen. Binnen dit kader kan de CGG Suïcidepreventiewerking iets voor jou betekenen! Zo is ons vormingsaanbod er niet enkel op gericht om kennis rond suïcidepreventie te verhogen, maar ook om hulpverleners vaardiger te maken in de omgang met suïcidale cliënten. We gaan aan de slag met vragen zoals: hoe maak je suïcidaliteit bespreekbaar? Hoe schat je het suïciderisico in? Hoe maak je een safety plan op? Vormingen worden zowel in open aanbod als op maat van een dienst of organisatie georganiseerd. Deskundigheidsbevordering via vorming is belangrijk maar bereikt het meeste effect als een organisatie ook werk maakt van een suïcidepreventiebeleid. Concrete afspraken en heldere communicatielijnen rond wat te doen als er signalen gedetecteerd worden, er een crisissituatie is, na een poging of na een suïcide, bieden medewerkers een houvast in het dagelijkse werk. Vanuit de CGG suïcidepreventiewerking kunnen we ondersteuning bieden bij de uitwerking van een beleid. Daarnaast kunnen we ook worden aangesproken voor een consult en advies rond suïcidepreventie, zowel op casus- als beleidsmatig niveau. En, last but not least, hebben wij ook een opdracht om samen met netwerk NOWE werk te maken van zorgcontinuïteit bij suïcidale cliënten. Met een enthousiaste werkgroep (divers samengesteld met medewerkers vanuit politie, CAW, CGG, mobiele teams, AZ, PZ, ELP, ervaringswerk) zoomen we in op de onderlinge samenwerking met het oog op het creëren van een afgestemde, continue zorg voor suïcidale personen binnen ons netwerk. De CGG Suïcidepreventiewerking maakt deel uit van het platform 1813. Er is dan ook een nauwe samenwerking met het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie (VLESP) en het Centrum ter Preventie van Zelfdoding (CPZ). Zie www.zelfmoord1813.be voor meer info rond suïcidepreventie (zowel vanuit het perspectief van cliënten, naasten, hulpverleners en nabestaanden). Graag een kijkje op ons open vormingsaanbod? Kijk hier! Vormings-, beleids- of andere vragen rond suïcidepreventie? Neem contact op met ons team via suïcidepreventie@cgglargo.be of 051/25.99.30. Tot binnenkort?

Meer informatie

28 maart 2025 - Interessante vormingen

Gewijzigde wetgeving bescherming personen met geestesziekte

Op 1 januari 2025 trad de wet van 16 mei 2024 houdende diverse bepalingen betreffende de bescherming van de persoon van de geesteszieke in werking. Dit zijn de belangrijkste wijzigingen:  Definitie van “psychiatrische aandoening". Artikel 1/1 van de wet bepaalt: "Onder ‘psychiatrische aandoening’ moet worden verstaan: een stoornis die als zodanig wordt gedefinieerd volgens de huidige stand van de wetenschap en die in staat is om de perceptie van de werkelijkheid, het onderscheidingsvermogen, het denkproces, humeur of controle over het eigen handelen ernstig te verstoren en de onaangepastheid aan de zedelijke, maatschappelijke, religieuze, politieke of andere waarden wordt niet als een psychiatrische aandoening beschouwd".  De invoering in de wet van een definitie van “psychiatrische aandoening” sluit het probleem van verslaving als zodanig niet uit, zoals het Grondwettelijk Hof benadrukte in zijn uitspraak van 12 januari 2023. Dit arrest benadrukt dat deze stoornis iemand kan betreffen die lijdt aan een alcohol-, drugs- of geneesmiddelenverslaving, tenminste als de verslaving ernstig is. Dit arrest benadrukt verder dat het aan de bevoegde rechter is om te beoordelen of een persoon die lijdt aan een alcohol-, drugs- of geneesmiddelenverslaving beschouwd kan worden als iemand die lijdt aan een psychiatrische aandoening. Het gebruik van het begrip 'beschermende observatiemaatregel' in plaats van 'gedwongen opname voor geesteszieken' of 'geesteszieke persoon' om stigmatisering te verminderen.  Het invoeren van een gestandaardiseerd omstandig geneeskundig verslag. Dit verslag moet door een arts worden opgesteld.  De mogelijkheid tot een klinische evaluatie van maximaal 48 uur (die alleen wordt uitgevoerd in het kader van de spoedprocedure) vooraleer besloten wordt om al dan niet een beschermingsmaatregel op te leggen.  De spoedprocedure is hervormd met de invoering van een klinische evaluatieperiode. Deze periode stelt de procureur des konings in staat om een weloverwogen beslissing te nemen om een beschermende observatiemaatregel op te leggen, een vrijwillige behandeling onder voorwaarden voor te stellen of dat hij het dossier afsluit zonder verdere maatregelen.  Artikel 9 is verruimd met twee wijzigingen: ten eerste is het begrip “residentiële instelling of inrichting” geïntroduceerd in plaats van “erkende psychiatrische dienst”. Ten tweede kan de klinische evaluatie plaatsvinden “artikel 9/2- in een residentiële instelling in de zin van artikel 4/1, alinea 2, of in een andere instelling die voldoende waarborgen biedt voor de veiligheid van de betrokkene en de samenleving, en observatie toelaat, zo nodig met tussenkomst van externe diensten, die zij aanwijzen”. Dit laatste aspect verbreedt de mogelijke opties, met uitsluiting van de thuisomgeving van een persoon met een psychiatrische aandoening.  De invoering van een vrijwillige behandeling onder voorwaarden als nieuwe beschermingsmaatregel (van toepassing als onderdeel van een spoedprocedure of een gewone procedure).  De vrijwillige behandeling onder voorwaarden vereist de toestemming van de persoon met een psychiatrische aandoening. Het is essentieel dat men zich er van vergewist dat de persoon daadwerkelijk in staat is om aan de opgelegde voorwaarden te voldoen. Er moet gezamenlijk door de betrokken persoon en de arts die verantwoordelijk is voor de behandeling (behandelend arts) een behandelplan worden opgesteld. Er bestaat een model van behandelingsplan. Het is belangrijk op te merken dat de vrijwillige behandeling onder voorwaarden alleen van toepassing kan zijn als aan de voorwaarden voor toepassing van de wet is voldaan.  Het gebruik van het begrip “instelling en residentiële instelling” in plaats van “erkende psychiatrische dienst”. Deze formulering verruimt het aantal instellingen waarin beschermende observatiemaatregelen en klinische evaluaties binnen 48 uur, die enkel plaatsvinden binnen de context van een spoedprocedure, kunnen uitgevoerd worden.  Meer info over deze wetgving vind je hier. Diverse studiedagen en webinars werden georganiseerd om meer uitleg te geven bij deze nieuwe wetgeving. Webinar FOD Volksgezondheid FOD Volksgezondheid organiseerde een webinar over deze nieuwe wetgeving. De webinar kan hieronder herbekeken worden. Door technische problemen is er geen simultaanvertaling naar het Nederlands tijdens de eerste 5 minuten. De presentatie vind je ook hieronder terug.   Vlaamse Vereniging voor Psychiatrie (VVP) VVP organiseerde een studiedag rond deze gewijzigde wetgeving. De presentaties kan je hieronder terugvinden.   Webinar Similes - "De nieuwe wet op beschermende opname" In dit informatieve webinar bespreken experts de ingrijpende veranderingen van de nieuwe wet rond gedwongen opname, "Wet inzake de bescherming opgelegd aan een persoon met een psychiatrische aandoening", die sinds 1 januari 2025 van kracht is. De presentatie richt zich specifiek op de positie van familieleden en naasten binnen deze vernieuwde wetgeving. Drie deskundigen delen hun inzichten: Stefaan Baeten, jurist en Similes voorzitter, geeft een algemene inleiding over de wet Katrien Didden, jurist en medeauteur van "Van een gedwongen naar een beschermende opname", belicht het familieperspectief Kim Steeman, directeur Familieplatform, legt uit hoe hulpverleners constructief kunnen samenwerken met familie Deze webinar, georganiseerd door Similes in samenwerking met Familieplatform, is essentieel voor zowel familieleden van mensen met psychische kwetsbaarheden als professionals in de geestelijke gezondheidszorg.

Meer informatie

28 maart 2025 - Nieuws uit het netwerk

Help mee aan een betere zorg voor suïcidale personen!

Goede zorg(continuïteit) is essentieel voor de preventie van zelfdoding. Dit benadrukt de nood aan een goed afgestemd zorgpad met duidelijke afspraken tussen organisaties. Dit project is een actie binnen het derde Vlaams Actieplan Suïcidepreventie en heeft als doel de zorgcontinuïteit voor personen met suïcidale gedachten te verbeteren. Samen met de netwerken Geestelijke Gezondheid van Vlaanderen en Brussel heeft men een online vragenlijst opgesteld om de (werking van de) huidige zorgstructuur voor personen met suïcidale gedachten in kaart te brengen en te evalueren, en samen na te denken over het verbeteren van deze zorgpaden.    Jouw expertise en ervaringen zijn van onschatbare waarde voor het ontwikkelen van effectieve aanbevelingen. Zo kunnen we samen bouwen aan een beter afgestemde zorg voor mensen die het hard nodig hebben. Het invullen van de vragenlijst zal ongeveer 15-20 minuten in beslag nemen.  Je kan de vragenlijst invullen als je een zorgverlener bent of een beleidsmatige functie hebt voor de zorg in Vlaanderen of Brussel.  Daarnaast wil men ook graag zicht krijgen op hoe de zorg ervaren wordt door in gesprek te gaan met personen die zelf ervaring hebben met suïcidaliteit, of een naaste zijn van zo iemand. Dit zijn de cruciale stemmen die kunnen helpen de verbeteringen in de zorg ook echt afgestemd te krijgen op zij die het nodig hebben. Ken jij iemand die ervaring heeft met suïcidaliteit en wil je hierover in gesprek gaan? Neem contact op via: netwerken@uantwerpen.be of meld je hier aan.

Meer informatie

14 maart 2025 - Nieuws uit het netwerk

Lancering Voenke - Liaisonteam illegale middelen

Het nieuwe liaisonteam illegale middelen, genaamd Voenke, wordt gelanceerd.  Vanaf nu kunnen netwerkpartners zich aanmelden om ondersteuning te ontvangen voor deze doelgroep. Onderstaand is de praktische informatie terug te vinden.  Voorstelling van Voenke Voenke is een nieuwe dienst gericht op het ondersteunen van organisaties die werken met cliënten met een dubbeldiagnose: een ernstig psychiatrische disfunctioneren in combinatie met een ernstige verslaving aan illegale middelen. Onze missie en doelstelling Bij Voenke is het de missie om zorgverleners te ondersteunen in het samen zoeken naar passende zorg aan mensen met een dubbeldiagnose, door kennis te delen en hen tijdelijk bij te staan. Het zorgtraject wordt niet overgenomen, maar men probeert volgens de noden van de cliënt een gepaste toeleiding naar zorg te bewerkstelligen. Hoe kunnen wij ondersteunen? Voenke werkt volgens vier kernprincipes: Tijdelijke en gerichte ondersteuning Expertise en liaisonwerking Aansluiting bij bestaande zorgstructuren en netwerken Focus op de zorgvraag van het professionele netwerk, zonder het zorgtraject over te nemen Concreet wordt volgende aangeboden: Verbinding tussen (ex)zorgpartners en versterking van de samenwerking Gezamenlijk zoeken naar passende zorgprogramma's en -trajecten Vindplaatsgerichte aanpak: we zijn daar aanwezig waar we nodig zijn Signalering van noden, behoeften en knelpunten in het zorgnetwerk  Voor wie zijn we er? Voenke richt zich op: Zorgprofessionals die werken met cliënten (18+) met een ernstige verslaving aan illegale middelen én ernstig psychiatrisch disfunctioneren Zorgverleners die ondersteuning nodig hebben bij cliënten die de weg naar hulp niet (meer) vinden, hulp mijden of vastlopen in het reguliere zorgnetwerk   Het team staat voor je klaar Het multidisciplinair team bestaat uit: Macy Notredame: macy.notredame@amandus.broedersvanliefde.be | 0474 90 40 42 Silke Depelchin: silke.depelchin@amandus.broedersvanliefde.be | 0474 90 40 49 Kim Casier: kim.casier@amandus.broedersvanliefde.be | 0474 90 40 47 Mona De Meester (ervaringsdeskundige): mona.demeester@amandus.broedersvanliefde.be | 0477 77 65 54 Bereikbaarheid Voenke is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 16u30 voor vragen of ondersteuning. Folder Bekijk deel 1 van de folder hier. Bekijk deel 2 van de folder hier.  

Meer informatie

28 februari 2025 - Interessante vormingen

Basisopleiding Steunend Relationeel Handelen (SRH)

Netwerk NOWE organiseert dit voorjaar opnieuw de basisopleiding Steunend Relationeel Handelen (SRH) onder licentie van de RINO-groep. SRH werkt vanuit drie theoretische kaders: Geïnspireerd op de presentatiebenadering is de grondhouding van de professional binnen het SRH "er zijn" voor de cliënt.  Herstelondersteunende zorg: Invloeden van de herstelbeweging binnen het SRH zijn terug te zien doordat de vijf pijlers van het herstelproces centraal staan: motivatie, identiteit, kennis en vaardigheden, status en betekenisgeving, sociale en materiële steun.  Een uitwerking van de empowermentgedachte voor rehabilitatie en herstel, die toegepast wordt binnen het SRH, is het Krachtenmodel. SRH ondersteunt mensen met psychische en sociale kwetsbaarheid zodat zij: beter kunnen omgaan met kwetsbaarheid en hun talenten en mogelijkheden kunnen versterken en benutten doelen kunnen realiseren met betrekking tot kwaliteit van leven op diverse levensdomeinen (wonen, werken, leren en recreëren) en op het gebied van gezondheid, zelfmanagement, veiligheid en sociale relaties kunnen participeren in de door hen gewenste omgevingen, door het zo groot mogelijk te maken van de kwaliteit van de leefomgevingen en sociale netwerken SRH is een visie én een praktische methodiek waarmee hulpverleners hun cliënten kunnen ondersteunen bij het vervullen van hun wensen en zorgbehoeften.   De Basisopleiding   In deze basisopleiding, georganiseerd door Netwerk NOWE, ontdek je wat rehabilitatiegerichte en herstelondersteunende zorg is en oefen je de basisvaardigheden waar je een rehabilitatieproces mee vorm geeft. Met die kennis en vaardigheden leg je de basis voor de weg naar herstel van jouw cliënten.  Als voorbereiding op de basisopleiding kan het boek "Zo worden cliënten burgers" van Den Hollander en Wilken (ISBN 978 90 8850 061 9) gelezen worden. De opleiding bestaat uit drie lesdagen en vier halve dagen methodische werkbegeleiding. De basisopleiding wordt afgesloten met een opdracht waaraan gedurende de hele opleiding wordt gewerkt, zodat deze klaar is bij de laatste bijeenkomst. De lesdagen (6 uur) gaan door op: Data: 24/4/2025: 9u00 - 16u00   Blijdenburg 20/5/2025: 9u00 - 16u00   Pelgrim 19/6/2025: 9u00 - 16u00   Pelgrim Er wordt een broodjeslunch voorzien Groep van maximaal 16 personen   Methodische werkbegeleiding (3 uur): in een groep van maximaal 8 personen wordt aan de hand van casuïstiek de methodiek toegepast en geïntegreerd in de dagdagelijkse werkwijze. Binnen de methodische werkbegeleiding wordt geleerd hoe een team als hulpbron kan fungeren voor individuele begeleiders bij het vinden en versterken van krachten en het keuzemogelijkheden kan voorstellen. Data groep 1: 31/3/2025: 13u30 - 16u30   Passant 12/5/2025: 13u30 - 16u30   Passant 26/5/2025: 13u30 - 16u30   Passant 23/6/2025: 13u30 - 16u30   Passant ​​​​Data groep 2: 3/4/2025: 13u30 - 16u30    Passant 8/5/2025: 13u30 - 16u30    Passant 5/6/2025: 13u30 - 16u30    Stafzaal 26/6/2025: 13u30 - 16u30  Passant Als deelnemer ontvang je en certificaat indien je minimaal 90% aanwezig was én de opleiding met goed gevolg afgelegd hebt. Inschrijving is pas volledig na overschrijving van €550 op rekening BE53 7755 1359 8853 met vermelding: SRH naam voornaam. Om iedere organisatie de mogelijkheid te geven medewerkers in te schrijven, wordt het aantal inschrijvingen per organisatie beperkt tot 3. Indien er plaatsen niet ingevuld worden komen de personen die op de reservelijst staan aan de beurt.   Bekijk de flyer hier

Meer informatie

28 februari 2025 - Algemeen

Partner in de kijker: Similes

Wie is Similes? Similes is een vzw die familieleden en naasten van mensen met psychische problemen verenigt, informeert, ondersteunt en vertegenwoordigt in Vlaanderen en Brussel. Zorg dragen voor en houden van iemand met psychische problemen is niet makkelijk. Daarom helpt Similes familie en mensen naast mensen met psychische problemen rechtop te blijven. Similes versterkt hun stem naar hulpverleners, beleidsmakers, de media en de samenleving. Zo zorgt Similes dat familie en naasten (h)erkend worden in hun eigen krachten en kwetsbaarheden. Tot wie richt Similes zich? Similes richt zich tot familieleden en naasten van mensen met psychische problemen: ouders, (ex-)partners, broers, zussen, volwassen kinderen, vrienden of collega’s… Waarvoor kunnen naasten bij Similes terecht? In samenwerking met vrijwilligers, freelancers en medewerkers bied Similes over heel Vlaanderen en Brussel: Een luisterend oor Ben je op zoek naar iemand die écht naar jou wil luisteren? Bij Similes staan mensen voor je klaar die begrijpen wat je meemaakt. Bel hun luisterlijn (016 244 200), boek een Warme Babbel via warmebabbel.be of kom naar een inloopmoment voor een 1-op-1 gesprek met een ervaringsdeskundige vrijwilliger. Lotgenotencontact Tijdens gespreksbijeenkomsten, wandelingen of ontmoetingsmomenten voor lotgenoten creëren de vrijwilligers van Similes een warme en veilige plek. Op deze bijeenkomsten vind je herkenning en steun van mensen die in dezelfde situatie zitten.   Vormingen Hoe kan je omgaan met je familielid of naaste en hoe blijf je goed voor jezelf zorgen? Similes heeft een eigen aanbod aan infosessies, workshops en trainingen. Deze vormingen worden begeleid door ervaren experts en bieden concrete handvatten om op een positieve manier om te gaan met de kwetsbaarheid van je naaste. Informatie Het vinden van betrouwbare informatie bij psychische problemen is niet altijd makkelijk. Similes biedt actuele en toegankelijke informatie voor naasten via infomomenten en webinars. Ook hun website en ledenmagazine berichten over recente ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg.   Belangenbehartiging Similes werkt actief samen met andere organisaties aan een goed familiebeleid in de geestelijke gezondheidszorg. Ze willen dat familieleden en naasten vanzelfsprekend betrokken worden bij ggz- behandelingen. Familiale bewindvoering Voor familieleden die aangesteld zijn als bewindvoerder voor hun naaste met psychische problemen, heeft Similes een apart aanbod met een-op-een begeleidingen, gespreksmomenten en vorming.   Ontdek ons volledig aanbod aan activiteiten en ondersteuning op www.similes.be Hoe kan je als zorgverlener naar Similes doorverwijzen? Geef naasten onze folder. Via info@similes.be kan je exemplaren van onze folder bestellen. Geef het nummer van onze luisterlijn (016 244 200) door of verwijs naar onze website. Wil je graag met ons samenwerken? Neem contact op met info@similes.be Contactgegevens Similes vzw Groeneweg 151, 3001 Heverlee info@similes.be | 016 244 201 

Meer informatie

24 januari 2025 - Nieuws uit het netwerk

Centralisatie van de spoedgevallen - AZ Oostende

Op woensdag 29 januari 2025 om 8 uur sluit de spoedgevallendienst van AZ Oostende-Serruys definitief. Vanaf dat moment worden alle spoedgevallen behandeld op de spoedgevallendienst van AZ Oostende-Damian, aan de Konterdamkaai in Oostende. Deze eenmaking maakt deel uit van het strategisch plan om de kwaliteit en efficiëntie van de zorg verder te versterken.  Eén centrale spoeddienst voor topklinische zorg Dit biedt belangrijke voordelen voor patiënten: Eén locatie: Alle spoedgevallen worden behandeld in AZ Oostende-Damiaan, vlot bereikbaar via de Konterdamkaai Nabije huisartsenwachtpost: Direct naast de spoedgevallendienst, voor snelle doorverwijzing indien nodig. Gebundelde deskundige zorg: Dankzij de bundeling van middelen en expertise op één locatie krijgen spoedpatiënten sneller toegang tot hoogwaardige dringende zorg. De nabijheid van acute zorgdiensten zoals een cathlab, stroke unit,... garandeert een gestroomlijnd zorgtraject voor patiënten in nood.  Uitgebreide spoedcapaciteit: De spoedgevallendienst in AZ Oostende-Damiaan is de afgelopen jaren aanzienlijk uitgebreid met o.a.: 22 extra behandelplaatsen sinds 2022 Nieuwe onderzoekskamers en behandelzones Uitbreiding van het artsenkorps Samenwerking met huisartsenwachtpost Oostende Verwachte capaciteit Met deze eenmaking blijft AZ Oostende streven naar een deskundige en kwaliteitsvolle zorgverlening voor inwoners van de Oostendse regio, de vele toeristen en de tweedeverblijvers. De eengemaakte spoeddienst is voorbereid op: ± 49.000 patiënten per jaar gemiddeld 130 patiënten per dag, met pieken tot 200 in de zomer Jaarlijks 1.900 MUG-interventies (Mobiele Urgentie Groep) Jaarlijks 2.700 PIT-interventies (Paramedisch Interventie Team) Het tweecampusmodel vormt de kern van het toekomstig zorgaanbod De eenmaking van de spoeddiensten is een belangrijke mijlpaal in het strategisch plan van AZ Oostende. Met de stapsgewijze herschikking van acute zorg in Damiaan en geplande zorg in Serruys ontwikkelt men twee complementaire, toekomstbestendige campussen met het oog op versterking van de kwaliteit en efficiëntie van de zorg om zo tegemoet te komen aan de groeiende zorgvraag. In 2025 investeert men fors in de transformatie van Serruys naar een modern en lokaal toegankelijk ziekenhuis voor planbare zorg. Het gaat om de renovatie van de verblijfsafdelingen alsook van de medisch-technische infrastructuur waaronder het operatiekwartier en de pijnkliniek. Het zorgaanbod op deze campus wordt ook aanzienlijk uitgebreid, met een verschuiving van verschillende activiteiten vanuit Damiaan. Tegen 2026 streeft men naar een stabiele tweecampuswerking: AZ Oostende-Damiaan als acute campus, terwijl AZ Oostende-Serruys zich ontwikkelt tot een moderne, toonaangevende site voor planbare zorg, dagziekenhuizen en gespecialiseerde klinieken. Zo creëert men twee complementaire ziekenhuiscampussen die elkaar versterken. 

Meer informatie

10 januari 2025 - Nieuws uit het netwerk

Vernieuwde aanmeldprocedures netwerken internering

Hof van beroep Brussel Nederlandstalig (= Vlaams Brabant + Brussel Nederlandstalig) Op 15/10 vond de kick-off plaats voor de gedeelde aanmeldprocedure die in die regio van toepassing zal zijn vanaf 4 november 2024. Dit project is een pilootproject en zal dus geëvalueerd worden in termen van efficiëntie en haalbaarheid. De opname van deze kick-off zal binnenkort te raadplegen zijn. Alle informatie is alvast te vinden in dit artikel en op deze website. Hof van beroep Antwerpen (= Antwerpen + Limburg) Binnen het hof van beroep Antwerpen behoudt men het reeds gekende uniform aanmeldformulier, dat sinds vorig jaar in voege is. Dit formulier werd ondertussen aangepast op basis van de feedback tijdens de evaluatierondes. De bijgewerkte versie is te downloaden via deze website (met versiedatum oktober 2024). Zorg er zeker voor dat je enkel de nieuwe versie gebruikt daar de lijst met verwijspartners ook gewijzigd is. Nieuw is dat het formulier vanaf nu namelijk ook gebruikt dient te worden voor aanmeldingen bij de Mobiele Equipe Internering Antwerpen en Limburg. Aanmeldingen bij zorgpartners met een specifiek project voor personen met een interneringsstatuut verlopen dus nog steeds rechtstreeks bij deze partners. De zorgpartners gebruiken hiertoe eenzelfde aanmeldingsformulier. Dit is hetzelfde aanmeldingsformulier als het digitale aanmeldingsformulier voor het hof van beroep Brussel NL, maar betreft een word-versie die via e-mail aan de betrokken partner dient bezorgd te worden. Dit aanmeldformulier kan u hier downloaden. Een lijst van de deelnemende zorgpartners uit het netwerk vindt u hier, alsook in het aanmeldingsformulier zelf. De contactgegevens van deze partners vindt u terug onder 'zorgaanbod'. Aan elke partner (zowel de verwijzende als de vervolgpartner) wordt gevraagd om het gebruik van dit uniforme aanmeldformulier zo veel als mogelijk als de standaardprocedure te implementeren. Enkel door het goed gebruik ervan, kan het uniform aanmeldformulier als de standaard ingeburgerd geraken (en is het dus een win-win voor élke partner!). Hof van beroep Gent (= Oost-Vlaanderen + West-Vlaanderen) Aanmeldingen bij zorgpartners met een specifiek project voor personen met een interneringsstatuut verlopen nog steeds rechtstreeks bij deze partners volgens de bij hen geldende aanmeldingsprocedures. Meer informatie over deze aanmeldprocedures vindt u onder 'zorgaanbod'. Er wordt onderzocht in welke mate het uniform aanmeldingsformulier in de toekomst ook door deze partners gebruikt kan worden.     Men hoopt in de toekomst tot één gedragen procedure te komen die van toepassing is in de drie hoven van beroep. Weliswaar vraagt dit enige tijd om bepaalde procedures te testen, waar momenteel hard op ingezet wordt. Daarom wordt jullie motivatie en engagement enorm gewaardeerd om de kleine tussenstappen ook goed mee op te volgen.   Heb je vragen of zoek je meer informatie?  Netwerkcoördinatoren internering FOD Volksgezondheid: Hof van beroep Antwerpen Isabelle Eens isabelle.eens@netwerkeninternering.be 0492 11 69 95   Hof van beroep Brussel Nederlandstalig Mieke Goyens mieke.goyens@netwerkeninternering.be 0476 88 15 56   Hof van beroep Gent Joris Dheedene joris.dheedene@janbaptist.broedersvanliefde.be 0485 40 88 02

Meer informatie

20 december 2024 - Nieuws uit het netwerk

OverKop-huis Veurne geopend

OverKop Veurne is open! Het bureau van Jeugdhuis De Pallette is vanaf nu een veilige haven voor jongeren tussen 12 en 25, waar ze terecht kunnen voor een luisterend oor, professionele hulp en activiteiten. Samen met Stad Diksmuide is dit project opgestart. Eerder dit jaar opende het huis in Diksmuide. Nu kunnen jongeren ook in Veurne binnenstappen in het gezellige OverKop-huis. Het wordt een plek waar jongeren tussen 12 en 25 vrij binnen en buiten kunnen lopen. Jongeren kunnen er terecht voor een goed gesprek, weg van taboes, stigmatisering of labels. Laagdrempelige en veilige (t)huis  De verdere uitbouw van het OverKop-huis ligt in handen van de bezoekers zelf. Jongeren zitten mee aan het stuur en bepalen de werking ervan. Samen met de jeugddienst, de Sociale Dienst, Arktos, CAW en overkopnetwerk Aanzet bepalen ze de komende maanden mee de richting van het huis. Medewerkers Ferre en Lien staan aan kop en werken met de jongeren een dienstverlening uit. De kerngroep stuurt mee achter de schermen. Jongeren moeten voelen dat we écht met hen bezig zijn, dat we hen niet loslaten. We werken rond thema’s die hen bezig houden en verwijzen - indien nodig  en op hun eigen tempo - door naar specifieke hulpverlening die hen verder op weg kan helpen. Samenwerking werkt OverKop is een huis van samenwerking, het is een plek waar iedereen die bezig is met het mentaal welbevinden van jongeren een plek krijgt. Naast de stadsdiensten en jongeren zelf wordt ook het jeugdwerk, onderwijs, CAW en 1Gezin1Plan betrokken bij de verdere uitbouw van het huis. De eerstelijnszone ontvangt 100.000 euro voor de realisatie van een OverKop-huis in Diksmuide en Veurne. Hier vind je ons OverKop-huis Jeugdhuis De Pallette in de Noordstraat 140 is ons OverKop-huis. Daar kunnen alle faciliteiten (keuken, dartsborden, tafelvoetbal, scherm/projector …)  worden gebruikt. Het vergaderlokaal zal worden omgebouwd tot een gesprekslokaal.

Meer informatie

20 december 2024 - Nieuws uit het netwerk

Partner in de kijker: Eerstelijnszones

Wat is een eerstelijnszone? Een eerstelijnszone is een netwerk van eerstelijnsaanbieders in een geografisch afgebakend gebied. Zij wisselen kennis en informatie met elkaar uit en stemmen de werking op elkaar af. Zij kijken ook naar de lokale zorg- en welzijnsnoden om de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren. Een eerstelijnszone voldoet aan volgende criteria: Een geografisch afgebakend gebied bestaande uit één of meerdere steden of gemeentes. Aangestuurd door een zorgraad Een netwerk van eerstelijnsaanbieders (bv. huisartsen, maatschappelijk werker, psycholoog, …) Omvat meestal ongeveer 75.000 tot 125.000 inwoners We tellen in Vlaanderen en Brussel 60 eerstelijnszones, 59 in Vlaanderen en 1 in Brussel. De eerstelijnszone houdt rekening met de noden van de lokale bevolking en stemt de eerste lijn hierop af. De eerstelijnszone brengt zorg en welzijn samen én staat dicht bij elke burger. Ze is opgericht om de samenwerking tussen de zorg- en hulpverleners te bevorderen. Wil jij weten welke jouw eerstelijnszone is? Ontdek je eigen zone Wat is de eerste lijn? De eerstelijnszorg is basiszorg (zowel medisch als ondersteunend) toegankelijk voor iedereen zonder doorverwijzing. Een persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, burger of patiënt kan dus onmiddellijk beroep doen op zorg- en hulpverleners van de eerste lijn. Deze eerstelijnsprofessionals staan het dichtst bij de burger en zijn daarmee het eerste aanspreekpunt binnen de gezondheidszorg. In Vlaanderen zijn er vier verschillende lijnen binnen de gezondheidszorg: Eerste lijn is rechtstreeks toegankelijke lokale zorg, zoals een huisarts, thuisverpleging, maatschappelijke werker, … Tweede lijn is gespecialiseerde zorg na doorverwijzing van huisarts, zoals een dermatoloog, cardioloog, … Derde lijn is gespecialiseerde zorg in het ziekenhuis of centra, zoals revalidatie, gespecialiseerde ingrepen, … De nulde lijn is laagdrempelige zorg, zoals mantelzorg, crisiscentra, de zelfmoordlijn,… Wat is een zorgraad? Een zorgraad is de ruggengraat van de eerstelijnzone. Ze stuurt een eerstelijnszone aan en bestaat als vzw uit een bestuursorgaan en een algemene vergadering. De zorgraad brengt kennis en kunde samen en versterkt de samenwerking tussen partners en hun uitgebreide netwerk. De zorgraad bestaat uit lokale vertegenwoordigers van alle betrokken partijen: Lokale besturen: bv. ambtenaren, schepen van gezondheid… Medewerkers uit de zorgsector: bv. huisartsenkring… Medewerkers uit de welzijnssector: bv. gezinszorg… Mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben en hun netwerk: bv. een mantelzorger, een vrijwilliger, de patiëntenvereniging… Deze is opgericht door het eerstelijnsdecreet. De Vlaamse overheid erkent en subsidieert de zorgraad. In Vlaanderen en Brussel bestaan er 60 vzw’s zorgraden, evenveel als het aantal eerstelijnszones. Eerstelijnszones binnen Netwerk NOWE Binnen het werkingsgebied van Netwerk NOWE zijn 6 eerstelijnszones actief: Eerstelijnszone Brugge Eerstelijnszone Houtland en Polder Eerstelijnszone Middenkust Eerstelijnszone Oostkust Eerstelijnszone WE40 Eerstelijnszone Westkust & Polder Elke eerstelijnszone werkt binnen haar beleids- en actieplan aan lokale prioriteiten die zijn afgestemd op de specifieke noden van de bevolking. Mentale gezondheid vormt echter een gemeenschappelijk aandachtspunt voor alle zes Noord-West-Vlaamse eerstelijnszones. Om mentale gezondheid te bevorderen, organiseren de eerstelijnszones uiteenlopende activiteiten en projecten. Vaak gebeurt dit in nauwe samenwerking met Netwerk NOWE, dat expertise biedt op het gebied van geestelijke gezondheidszorg. Deze samenwerking bevordert een geïntegreerde aanpak, waarbij preventie, vroegdetectie en zorg op maat centraal staan. Voor meer details over specifieke initiatieven of om in contact te komen met de coördinatoren en medewerkers, kun je terecht op de websites van de respectieve eerstelijnszones.   Bekijk hier de infografic: De eerstelijnszone uitgelegd.

Meer informatie

19 december 2024 - Interessante vormingen

Pilootproject (familie-)ervaringsdeskundigheid in FGGZ

Heb je als organisatie binnen de forensische geestelijke gezondheidszorg (FGGZ) interesse in een gratis vorming over het implementeren van (familie-)ervaringsdeskundigheid in zorgorganisaties én de kans om bij te dragen aan waardevol onderzoek? Via deze weg word je uitgenodigd om deel te nemen aan het pilootproject van het onderzoek "(familie-)ervaringsdeskundigheid in de forensische geestelijke gezondheidszorg".   Wat houdt het pilootproject in? Het afgelopen jaar is met jullie hulp – door deelname aan interviews en focusgroepen - een eerste versie ontwikkeld van een draaiboek dat kan bijdragen aan een duurzame implementatie van (familie-)ervaringsdeskundigheid in de FGGZ. In dit pilootproject wil men dit draaiboek samen met jullie testen in de praktijk.   Door deel te nemen: Ontvangt je organisatie een gratis vorming over het implementeren van (familie-)ervaringsdeskundigheid van Familieplatform. Krijg je praktische handvaten en tips om meteen met het draaiboek aan de slag te gaan. Draagt je organisatie bij aan een procesevaluatie, waarmee we een geoptimaliseerde versie van het draaiboek zullen ontwikkelen.   Wat wordt gevraagd? Engagement om met het draaiboek aan de slag te gaan in de organisatie. Deelname aan een reeks meetmomenten tussen februari 2025 en december 2025, waarbij men via vragenlijsten en/of interviews inzicht krijgt in jullie ervaringen met het draaiboek. Een eenmalig interview met de interne coördinator en/of de eventueel aangeworven (F)ED-collega.   Hoe aanmelden? In de bijlage vind je een flyer met meer informatie. Hierop staat een QR-code die je direct naar een formulier leidt waarin je je interesse om deel te nemen aan dit project kunnen duiden. Hieruit worden vervolgens 4 organisaties geselecteerd om een traject mee uit te bouwen. Let op: de plaatsen zijn beperkt, dus meld je snel aan voor woensdag 29/01/2025!   Heb je nog vragen? Neem gerust contact op via leen.vanvlierberghe@familieplatform.be  (vorming) of ervaringsdeskundigheid@janbaptist.broedersvanliefde.be  (algemene vragen onderzoek).   Bekijk de flyer hier.   ScienceForCare, Universiteit Gent, Familieplatform en Similes Vzw

Meer informatie

6 december 2024 - Interessante vormingen

Nieuwe initiatieven rond seksueel en relationeel welzijn in een forensische context

Hieronder zijn twee initiatieven in het kader van de bevordering van seksueel en relationeel welzijn binnen de forensische ggz terug te vinden. Een thema dat de laatste jaren meer en meer aandacht krijgt en waar we als organisaties/voorzieningen steeds meer op aan het inzetten zijn. Beide initiatieven zijn er ter ondersteuning zowel op beleidsmatig vlak, als de vertaling hiervan naar de praktijk.   1. Extern (vormings)aanbod rond seksualiteit en seksueel/relationeel welzijn specifiek in de forensische GGZ Gipman & Schouten is een expertisebureau 'forensische seksuologie' uit Nederland - maar zetten, in samenwerking met enkele Vlaamse collega's, in het voorjaar van 2025 ook de stap naar het Nederlandstalig werkingsgebied in België. Hun aanbod is steeds op maat aan te vragen en samen te stellen, waar jullie organisatie nood aan heeft. Zij spitsen zich toe op o.a.: Lezingen Basis van de seksuologie: een belichting van de fundamenten van de seksuologie om beter begrip te krijgen van de voorwaarden en werking van seksuele opwinding en - motivatie. Integratie van forensisch en seksuologisch werken: hoe verhouden deze twee zich ten aanzien van elkaar, met specifieke aandacht op de dynamische risicofactoren. Praten over seks: een praktische lezing vol handvatten om seksueel/relationeel welzijn in gesprek te brengen (in team én met cliënt), de dialoog vergemakkelijken en stil te staan bij moeilijkheden/drempels hiervan (als hulpverlener). Intervisie Workshops: stepped care, praten over seks, consent en communicatie, ... Gastlessen Meer info via https://gipmanschouten.nl/ Contactgegevens voor Vlaanderen: forseks_BE@outlook.com   2. Werkgroep Forensische Seksuologie vanuit de beroepsvereniging 'Vlaamse Vereniging voor Seksuologie' (VVS) Forensische seksuologie verwijst naar de multi- en transdisciplinaire praktijk die wetenschappelijke, technische en/of gespecialiseerde seksuologische kennis toepast op het integreren van aandacht voor seksueel en relationeel welzijn in het forensiche werkveld. Dit willen zij doen door: een gecentraliseerd informatiepunt uit te werken voor professionals; verbinding te maken tussen: professionals actief in het forensische werkveld een bredere doelgroep met interesse in forensische seksuologie (o.a. in het kader van onderzoek); het stimuleren van een transdisciplinaire aanpak Primair ter onderteuning van de professional (praktijk en beleid, organisatiebreed), met het oog op het bevorderen van het (seksueel en relationeel) welzijn van de cliënt en diens netwerk. Dit gebaseerd op (inter)nationale literatuur, onderzoek en (good practice) praktijken. De werkgroep is multidisciplinair samengesteld: naast seksuologen zijn er ook psychiaters, psychologen, criminologen en vormingsmedewerkers vanuit het brede forensische werkveld betrokken met een expertise op dit thema.  (Specifieke) vragen, meer informatie of interesse om deel te nemen aan een intervisiemoment? contact via forensischeseksuologie@seksuologen-vlaanderen.be De werkgroep staat open voor nieuwe initiatieven of input!

Meer informatie

6 december 2024 - Nieuws uit het netwerk

Aanmeldprocedure in hof van beroep Brussel Nederlandstalig

Sinds maandag 4 november is men binnen het netwerk internering van het hof van beroep Brussel Nederlandstalig van start gegaan met een nieuwe gedeelde aanmeldprocedure. Dit betekent dat sindsdien aanmeldingen voor zorgpartners met projectmiddelen voor geïnterneerde personen dienen te verlopen via het digitaal aanmeldformulier. De link naar dit formulier vindt u via: Aanmelden – netwerkeninternering.be. Vervolgens zal de gedeelde aanmeldingsprocedure binnen het netwerk (BXL NL) gevolgd worden. Als verwijzer wordt er aan u teruggekoppeld tijdens deze procedure over de stappen die ondernomen worden. Uiteraard kan enkel de voor jullie beschikbare informatie aangevuld worden in het aanmeldingsformulier. Jullie mogen daarvoor ook de samenvattende rubrieken uit andere verslaggeving kopiëren naar het aanmeldingsformulier, voor zover ze natuurlijk het item in kwestie beantwoorden. Om de werklast zoveel als mogelijk te beperken, werd reeds met de zorgpartners van het hof van beroep Antwerpen afgestemd omtrent een uniform aanmeldingsformulier (dat voorlopig wel nog aangevuld dient te worden in een word-versie voor aanmeldingen naar het hvb Antwerpen, maar mogelijks op termijn ook geïntegreerd zal worden in het digitale systeem). Met de partners van het hof van beroep Gent wordt onderzocht of ook zij gebruik kunnen maken van dit aanmeldingsformulier. Op de website vindt u ook meer informatie over de aanmeldprocedures van het hof van beroep Antwerpen en Gent. Op 15 oktober vond er een kick-off plaats. We hebben besloten om nieuwe opnames te maken om voldoende helder te kunnen informeren over de nieuwe procedure. Deze opnames kan u hier bekijken: https://drive.google.com/drive/folders/1USmUSqBJtu8pzPpwou4OhysaIX0umSx9?usp=sharing. Er werden tijdens de kick-off twee specifieke vragen gesteld vanuit het standpunt van de verwijzer. Indien de cliënt, bij het ondertekenen van het Informed Consent (IC) in functie van een aanmelding binnen het netwerk internering hof van beroep Brussel Nederlandstalig, een uitgesproken voorkeur heeft om bij (een) bepaalde dienst(en) niet aangemeld te worden, gelieve dit dan te vermelden op het IC. Indien de cliënt vragen heeft over het ondertekenen van de IC of breder over de gedeelde aanmeldprocedure, kan u in eerste instantie hiervoor de cliëntenfolder gebruiken, die ook terug te vinden is op de bovenvermelde website. Daarnaast zal een verdere toelichting over de aanmeldingsprocedure, het IC, de informatieoverdracht e.d. ook toegelicht worden tijdens het eerste contact met de cliënt vanuit het netwerk (i.c. het intakegesprek door de zorgpartner of door het aanmeldpunt). Indien nodig, kan u hierover ook eerder al contact opnemen met het aanmeldpunt.   Naast het invullen van het digitale aanmeldformulier, vragen we om ook bijlagen (vb. expertiseverslag, recent PSD-verslag, KBM-beslissing,...) te uploaden in de digitale tool (webapplicatie Solvio). Dit zodat alle aanmeldingsinformatie gebundeld zit in één dossier.  De ontvangende zorgpartner zal immers hier alle informatie raadplegen en verder aanvullen met bijvoorbeeld informatie uit het intakegesprek. Gelet op het feit dat deze webapplicatie voldoende veilig is in kader van deze informatiedeling, kan dit ook via deze digitale tool. Bij vragen mogen jullie steeds contact opnemen met de projectmedewerker Emma Ruttens of andere medewerkers van het aanmeldpunt: Contact aanmeldpunt | Walden vzw.

Meer informatie

21 juni 2024 - Algemeen

Te Gek!?-campagne 'Dat lucht op' is gelanceerd!

  Het ouderschap is een avontuur vol liefde, met ups en downs, maar soms ook met een tekort aan zuurstof. Prille ouders snakken vaak naar ademruimte. Daarom lanceert Te Gek!?, samen met Kind en Gezin, Perinet en met de steun van de Vlaamse Overheid Departement Zorg, de campagne ‘Dat lucht op’. In deze campagne kiezen we voor de ballon als herkenbaar symbool. Bij een geboorte horen immers vaak geschenk- en geboorteballonnen. Maar net zoals een ballon kan ook een ouder leeglopen, en zonder energie en zuurstof vallen. Nieuwe Te Gek!?-campagnewebsite 'Dat lucht op' Op de campagnewebsite www.tegek.be/datluchtop vind je info en tips over hoe prille ouders kunnen omgaan met de emotionele uitdagingen van het ouderschap. Prille ouders herkennen zichzelf in de verhalen van andere prille ouders, lezen hoe hun omgeving hen kan helpen en waar ze (professionele) hulp kunnen zoeken indien nodig.  Alternatieve geboortelijst: durf een ballonnetje op te laten bij je omgeving Hulp vragen als prille ouder is niet altijd eenvoudig. Hoe verwoord je het? Aan wie vraag je het?  Te Gek!? biedt een alternatieve geboortelijst aan die écht oplucht. Als prille ouder vraag je er op een luchtige manier praktische of emotionele hulp aan familie, vrienden, buren, collega’s…. Ook de omgeving van prille ouders kan op eigen initiatief een ballonnetje opsturen via deze geboortelijst. Zo geven ze mee zuurstof aan het prille gezin, van zorgen voor een oudere broer of zus tot een luisterend oor als het moeilijk(er) gaat.   Hoe communiceer je over de campagne? Welke teksten kan je gebruiken op sociale media en in nieuwsbrieven? De communicatiegids helpt je op weg! De digitale materialen kan je hier downloaden.  

Meer informatie
logo cta

Wil je graag je eigen nieuwsbericht hier zien verschijnen?