Aanmeldprocedure in hof van beroep Brussel Nederlandstalig
Sinds maandag 4 november is men binnen het netwerk internering van het hof van beroep Brussel Nederlandstalig van start gegaan met een nieuwe gedeelde aanmeldprocedure.
Dit betekent dat sindsdien aanmeldingen voor zorgpartners met projectmiddelen voor geïnterneerde personen dienen te verlopen via het digitaal aanmeldformulier. De link naar dit formulier vindt u via: Aanmelden – netwerkeninternering.be. Vervolgens zal de gedeelde aanmeldingsprocedure binnen het netwerk (BXL NL) gevolgd worden. Als verwijzer wordt er aan u teruggekoppeld tijdens deze procedure over de stappen die ondernomen worden.
Uiteraard kan enkel de voor jullie beschikbare informatie aangevuld worden in het aanmeldingsformulier. Jullie mogen daarvoor ook de samenvattende rubrieken uit andere verslaggeving kopiëren naar het aanmeldingsformulier, voor zover ze natuurlijk het item in kwestie beantwoorden.
Om de werklast zoveel als mogelijk te beperken, werd reeds met de zorgpartners van het hof van beroep Antwerpen afgestemd omtrent een uniform aanmeldingsformulier (dat voorlopig wel nog aangevuld dient te worden in een word-versie voor aanmeldingen naar het hvb Antwerpen, maar mogelijks op termijn ook geïntegreerd zal worden in het digitale systeem). Met de partners van het hof van beroep Gent wordt onderzocht of ook zij gebruik kunnen maken van dit aanmeldingsformulier. Op de website vindt u ook meer informatie over de aanmeldprocedures van het hof van beroep Antwerpen en Gent.
Op 15 oktober vond er een kick-off plaats. We hebben besloten om nieuwe opnames te maken om voldoende helder te kunnen informeren over de nieuwe procedure. Deze opnames kan u hier bekijken: https://drive.google.com/
Er werden tijdens de kick-off twee specifieke vragen gesteld vanuit het standpunt van de verwijzer.
- Indien de cliënt, bij het ondertekenen van het Informed Consent (IC) in functie van een aanmelding binnen het netwerk internering hof van beroep Brussel Nederlandstalig, een uitgesproken voorkeur heeft om bij (een) bepaalde dienst(en) niet aangemeld te worden, gelieve dit dan te vermelden op het IC.
Indien de cliënt vragen heeft over het ondertekenen van de IC of breder over de gedeelde aanmeldprocedure, kan u in eerste instantie hiervoor de cliëntenfolder gebruiken, die ook terug te vinden is op de bovenvermelde website. Daarnaast zal een verdere toelichting over de aanmeldingsprocedure, het IC, de informatieoverdracht e.d. ook toegelicht worden tijdens het eerste contact met de cliënt vanuit het netwerk (i.c. het intakegesprek door de zorgpartner of door het aanmeldpunt). Indien nodig, kan u hierover ook eerder al contact opnemen met het aanmeldpunt.
- Naast het invullen van het digitale aanmeldformulier, vragen we om ook bijlagen (vb. expertiseverslag, recent PSD-verslag, KBM-beslissing,...) te uploaden in de digitale tool (webapplicatie Solvio). Dit zodat alle aanmeldingsinformatie gebundeld zit in één dossier. De ontvangende zorgpartner zal immers hier alle informatie raadplegen en verder aanvullen met bijvoorbeeld informatie uit het intakegesprek. Gelet op het feit dat deze webapplicatie voldoende veilig is in kader van deze informatiedeling, kan dit ook via deze digitale tool.
Bij vragen mogen jullie steeds contact opnemen met de projectmedewerker Emma Ruttens of andere medewerkers van het aanmeldpunt: Contact aanmeldpunt | Walden vzw.
Lees verder:
20 december 2024 - Nieuws uit het netwerk
Covias podcast gaat live!
Covias brengt zijn werking en verhalen over herstel tot bij jou via podcasts ! De podcastreeks ‘Iedereen kan dak-en thuisloos worden!’ is een podcastreeks van Covias over mensen die op straat leven of geleefd hebben en hun zoektocht naar een uitweg. In de reeks gaan hulpverleners uit verschillende organisaties en mensen die op straat leven of geleefd hebben met elkaar in gesprek. De podcast neemt je mee in de rauwe wereld van dak-en thuisloosheid maar is ook een verhaal over zoeken naar een toekomst en betekenisvolle anderen die daar een rol in kunnen spelen. Ontdek de podcast hier.
Meer informatie20 december 2024 - Nieuws uit het netwerk
OverKop-huis Veurne geopend
OverKop Veurne is open! Het bureau van Jeugdhuis De Pallette is vanaf nu een veilige haven voor jongeren tussen 12 en 25, waar ze terecht kunnen voor een luisterend oor, professionele hulp en activiteiten. Samen met Stad Diksmuide is dit project opgestart. Eerder dit jaar opende het huis in Diksmuide. Nu kunnen jongeren ook in Veurne binnenstappen in het gezellige OverKop-huis. Het wordt een plek waar jongeren tussen 12 en 25 vrij binnen en buiten kunnen lopen. Jongeren kunnen er terecht voor een goed gesprek, weg van taboes, stigmatisering of labels. Laagdrempelige en veilige (t)huis De verdere uitbouw van het OverKop-huis ligt in handen van de bezoekers zelf. Jongeren zitten mee aan het stuur en bepalen de werking ervan. Samen met de jeugddienst, de Sociale Dienst, Arktos, CAW en overkopnetwerk Aanzet bepalen ze de komende maanden mee de richting van het huis. Medewerkers Ferre en Lien staan aan kop en werken met de jongeren een dienstverlening uit. De kerngroep stuurt mee achter de schermen. Jongeren moeten voelen dat we écht met hen bezig zijn, dat we hen niet loslaten. We werken rond thema’s die hen bezig houden en verwijzen - indien nodig en op hun eigen tempo - door naar specifieke hulpverlening die hen verder op weg kan helpen. Samenwerking werkt OverKop is een huis van samenwerking, het is een plek waar iedereen die bezig is met het mentaal welbevinden van jongeren een plek krijgt. Naast de stadsdiensten en jongeren zelf wordt ook het jeugdwerk, onderwijs, CAW en 1Gezin1Plan betrokken bij de verdere uitbouw van het huis. De eerstelijnszone ontvangt 100.000 euro voor de realisatie van een OverKop-huis in Diksmuide en Veurne. Hier vind je ons OverKop-huis Jeugdhuis De Pallette in de Noordstraat 140 is ons OverKop-huis. Daar kunnen alle faciliteiten (keuken, dartsborden, tafelvoetbal, scherm/projector …) worden gebruikt. Het vergaderlokaal zal worden omgebouwd tot een gesprekslokaal.
Meer informatie