
E-learning EHBP
Wat zeg je als een vriend(in) verdrietig is na een relatiebreuk? Of als je buurman minder vrolijk lijkt dan normaal? Of als een familielid op een feestje vertelt dat het eigenlijk niet goed gaat ...?
Het is niet altijd eenvoudig om de juiste woorden te vinden of precies te weten hoe je de ander kan helpen. Toch hoef je geen expert te zijn in het onderwerp om iemand te kunnen ondersteunen.
Interesse om je hierin te verdiepen?
Te Gek!? en Rode Kruis-Vlaanderen bundelen de krachten en stellen de gratis e-learning 'Eerste Hulp Bij Psychische problemen' samen over hoe je iemand kan helpen wanneer die het moeilijk heeft. Op een interactieve manier leer je signalen herkennen en actief luisteren, maar ook je eigen grenzen bewaken en hoe je hierover kan communiceren, en dat allemaal op jouw eigen tempo.
Na het volgen van de e-learning heb je tal van praktische tips en inzichten waarmee je meteen aan de slag kunt.
Lees verder:
20 december 2024 - Nieuws uit het netwerk
Herstelacademie - Aanbod voorjaar 2025
HertelAcademie Noord-West-Vlaanderen werkte een aanbod uit van kortlopende cursussen rond veerkracht en psychisch herstel. De HerstelAcademie richt zich in de eerste plaats tot iedereen die wil werken aan zijn psychisch herstel. daarnaast staat het open voor elke geïnteresseerde burger die hieraan wil bijdragen: naasten, vrienden, familieleden en (toekomstige) hulpverleners.
Meer informatie28 februari 2025 - Algemeen
Partner in de kijker: Similes
Wie is Similes? Similes is een vzw die familieleden en naasten van mensen met psychische problemen verenigt, informeert, ondersteunt en vertegenwoordigt in Vlaanderen en Brussel. Zorg dragen voor en houden van iemand met psychische problemen is niet makkelijk. Daarom helpt Similes familie en mensen naast mensen met psychische problemen rechtop te blijven. Similes versterkt hun stem naar hulpverleners, beleidsmakers, de media en de samenleving. Zo zorgt Similes dat familie en naasten (h)erkend worden in hun eigen krachten en kwetsbaarheden. Tot wie richt Similes zich? Similes richt zich tot familieleden en naasten van mensen met psychische problemen: ouders, (ex-)partners, broers, zussen, volwassen kinderen, vrienden of collega’s… Waarvoor kunnen naasten bij Similes terecht? In samenwerking met vrijwilligers, freelancers en medewerkers bied Similes over heel Vlaanderen en Brussel: Een luisterend oor Ben je op zoek naar iemand die écht naar jou wil luisteren? Bij Similes staan mensen voor je klaar die begrijpen wat je meemaakt. Bel hun luisterlijn (016 244 200), boek een Warme Babbel via warmebabbel.be of kom naar een inloopmoment voor een 1-op-1 gesprek met een ervaringsdeskundige vrijwilliger. Lotgenotencontact Tijdens gespreksbijeenkomsten, wandelingen of ontmoetingsmomenten voor lotgenoten creëren de vrijwilligers van Similes een warme en veilige plek. Op deze bijeenkomsten vind je herkenning en steun van mensen die in dezelfde situatie zitten. Vormingen Hoe kan je omgaan met je familielid of naaste en hoe blijf je goed voor jezelf zorgen? Similes heeft een eigen aanbod aan infosessies, workshops en trainingen. Deze vormingen worden begeleid door ervaren experts en bieden concrete handvatten om op een positieve manier om te gaan met de kwetsbaarheid van je naaste. Informatie Het vinden van betrouwbare informatie bij psychische problemen is niet altijd makkelijk. Similes biedt actuele en toegankelijke informatie voor naasten via infomomenten en webinars. Ook hun website en ledenmagazine berichten over recente ontwikkelingen in de geestelijke gezondheidszorg. Belangenbehartiging Similes werkt actief samen met andere organisaties aan een goed familiebeleid in de geestelijke gezondheidszorg. Ze willen dat familieleden en naasten vanzelfsprekend betrokken worden bij ggz- behandelingen. Familiale bewindvoering Voor familieleden die aangesteld zijn als bewindvoerder voor hun naaste met psychische problemen, heeft Similes een apart aanbod met een-op-een begeleidingen, gespreksmomenten en vorming. Ontdek ons volledig aanbod aan activiteiten en ondersteuning op www.similes.be Hoe kan je als zorgverlener naar Similes doorverwijzen? Geef naasten onze folder. Via info@similes.be kan je exemplaren van onze folder bestellen. Geef het nummer van onze luisterlijn (016 244 200) door of verwijs naar onze website. Wil je graag met ons samenwerken? Neem contact op met info@similes.be Contactgegevens Similes vzw Groeneweg 151, 3001 Heverlee info@similes.be | 016 244 201
Meer informatie20 december 2024 - Nieuws uit het netwerk
Partner in de kijker: Eerstelijnszones
Wat is een eerstelijnszone? Een eerstelijnszone is een netwerk van eerstelijnsaanbieders in een geografisch afgebakend gebied. Zij wisselen kennis en informatie met elkaar uit en stemmen de werking op elkaar af. Zij kijken ook naar de lokale zorg- en welzijnsnoden om de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren. Een eerstelijnszone voldoet aan volgende criteria: Een geografisch afgebakend gebied bestaande uit één of meerdere steden of gemeentes. Aangestuurd door een zorgraad Een netwerk van eerstelijnsaanbieders (bv. huisartsen, maatschappelijk werker, psycholoog, …) Omvat meestal ongeveer 75.000 tot 125.000 inwoners We tellen in Vlaanderen en Brussel 60 eerstelijnszones, 59 in Vlaanderen en 1 in Brussel. De eerstelijnszone houdt rekening met de noden van de lokale bevolking en stemt de eerste lijn hierop af. De eerstelijnszone brengt zorg en welzijn samen én staat dicht bij elke burger. Ze is opgericht om de samenwerking tussen de zorg- en hulpverleners te bevorderen. Wil jij weten welke jouw eerstelijnszone is? Ontdek je eigen zone Wat is de eerste lijn? De eerstelijnszorg is basiszorg (zowel medisch als ondersteunend) toegankelijk voor iedereen zonder doorverwijzing. Een persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, burger of patiënt kan dus onmiddellijk beroep doen op zorg- en hulpverleners van de eerste lijn. Deze eerstelijnsprofessionals staan het dichtst bij de burger en zijn daarmee het eerste aanspreekpunt binnen de gezondheidszorg. In Vlaanderen zijn er vier verschillende lijnen binnen de gezondheidszorg: Eerste lijn is rechtstreeks toegankelijke lokale zorg, zoals een huisarts, thuisverpleging, maatschappelijke werker, … Tweede lijn is gespecialiseerde zorg na doorverwijzing van huisarts, zoals een dermatoloog, cardioloog, … Derde lijn is gespecialiseerde zorg in het ziekenhuis of centra, zoals revalidatie, gespecialiseerde ingrepen, … De nulde lijn is laagdrempelige zorg, zoals mantelzorg, crisiscentra, de zelfmoordlijn,… Wat is een zorgraad? Een zorgraad is de ruggengraat van de eerstelijnzone. Ze stuurt een eerstelijnszone aan en bestaat als vzw uit een bestuursorgaan en een algemene vergadering. De zorgraad brengt kennis en kunde samen en versterkt de samenwerking tussen partners en hun uitgebreide netwerk. De zorgraad bestaat uit lokale vertegenwoordigers van alle betrokken partijen: Lokale besturen: bv. ambtenaren, schepen van gezondheid… Medewerkers uit de zorgsector: bv. huisartsenkring… Medewerkers uit de welzijnssector: bv. gezinszorg… Mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben en hun netwerk: bv. een mantelzorger, een vrijwilliger, de patiëntenvereniging… Deze is opgericht door het eerstelijnsdecreet. De Vlaamse overheid erkent en subsidieert de zorgraad. In Vlaanderen en Brussel bestaan er 60 vzw’s zorgraden, evenveel als het aantal eerstelijnszones. Eerstelijnszones binnen Netwerk NOWE Binnen het werkingsgebied van Netwerk NOWE zijn 6 eerstelijnszones actief: Eerstelijnszone Brugge Eerstelijnszone Houtland en Polder Eerstelijnszone Middenkust Eerstelijnszone Oostkust Eerstelijnszone WE40 Eerstelijnszone Westkust & Polder Elke eerstelijnszone werkt binnen haar beleids- en actieplan aan lokale prioriteiten die zijn afgestemd op de specifieke noden van de bevolking. Mentale gezondheid vormt echter een gemeenschappelijk aandachtspunt voor alle zes Noord-West-Vlaamse eerstelijnszones. Om mentale gezondheid te bevorderen, organiseren de eerstelijnszones uiteenlopende activiteiten en projecten. Vaak gebeurt dit in nauwe samenwerking met Netwerk NOWE, dat expertise biedt op het gebied van geestelijke gezondheidszorg. Deze samenwerking bevordert een geïntegreerde aanpak, waarbij preventie, vroegdetectie en zorg op maat centraal staan. Voor meer details over specifieke initiatieven of om in contact te komen met de coördinatoren en medewerkers, kun je terecht op de websites van de respectieve eerstelijnszones. Bekijk hier de infografic: De eerstelijnszone uitgelegd.
Meer informatie