Netwerkcoördinator Annick Dobbelaere

annick.dobbelaere@netwerknowe.be
0475/20 20 41 

Laatste nieuws

24 januari 2025 - Nieuws uit het netwerk

Centralisatie van de spoedgevallen - AZ Oostende

Op woensdag 29 januari 2025 om 8 uur sluit de spoedgevallendienst van AZ Oostende-Serruys definitief. Vanaf dat moment worden alle spoedgevallen behandeld op de spoedgevallendienst van AZ Oostende-Damian, aan de Konterdamkaai in Oostende. Deze eenmaking maakt deel uit van het strategisch plan om de kwaliteit en efficiëntie van de zorg verder te versterken.  Eén centrale spoeddienst voor topklinische zorg Dit biedt belangrijke voordelen voor patiënten: Eén locatie: Alle spoedgevallen worden behandeld in AZ Oostende-Damiaan, vlot bereikbaar via de Konterdamkaai Nabije huisartsenwachtpost: Direct naast de spoedgevallendienst, voor snelle doorverwijzing indien nodig. Gebundelde deskundige zorg: Dankzij de bundeling van middelen en expertise op één locatie krijgen spoedpatiënten sneller toegang tot hoogwaardige dringende zorg. De nabijheid van acute zorgdiensten zoals een cathlab, stroke unit,... garandeert een gestroomlijnd zorgtraject voor patiënten in nood.  Uitgebreide spoedcapaciteit: De spoedgevallendienst in AZ Oostende-Damiaan is de afgelopen jaren aanzienlijk uitgebreid met o.a.: 22 extra behandelplaatsen sinds 2022 Nieuwe onderzoekskamers en behandelzones Uitbreiding van het artsenkorps Samenwerking met huisartsenwachtpost Oostende Verwachte capaciteit Met deze eenmaking blijft AZ Oostende streven naar een deskundige en kwaliteitsvolle zorgverlening voor inwoners van de Oostendse regio, de vele toeristen en de tweedeverblijvers. De eengemaakte spoeddienst is voorbereid op: ± 49.000 patiënten per jaar gemiddeld 130 patiënten per dag, met pieken tot 200 in de zomer Jaarlijks 1.900 MUG-interventies (Mobiele Urgentie Groep) Jaarlijks 2.700 PIT-interventies (Paramedisch Interventie Team) Het tweecampusmodel vormt de kern van het toekomstig zorgaanbod De eenmaking van de spoeddiensten is een belangrijke mijlpaal in het strategisch plan van AZ Oostende. Met de stapsgewijze herschikking van acute zorg in Damiaan en geplande zorg in Serruys ontwikkelt men twee complementaire, toekomstbestendige campussen met het oog op versterking van de kwaliteit en efficiëntie van de zorg om zo tegemoet te komen aan de groeiende zorgvraag. In 2025 investeert men fors in de transformatie van Serruys naar een modern en lokaal toegankelijk ziekenhuis voor planbare zorg. Het gaat om de renovatie van de verblijfsafdelingen alsook van de medisch-technische infrastructuur waaronder het operatiekwartier en de pijnkliniek. Het zorgaanbod op deze campus wordt ook aanzienlijk uitgebreid, met een verschuiving van verschillende activiteiten vanuit Damiaan. Tegen 2026 streeft men naar een stabiele tweecampuswerking: AZ Oostende-Damiaan als acute campus, terwijl AZ Oostende-Serruys zich ontwikkelt tot een moderne, toonaangevende site voor planbare zorg, dagziekenhuizen en gespecialiseerde klinieken. Zo creëert men twee complementaire ziekenhuiscampussen die elkaar versterken. 

Meer informatie

10 januari 2025 - Nieuws uit het netwerk

Vernieuwde aanmeldprocedures netwerken internering

Hof van beroep Brussel Nederlandstalig (= Vlaams Brabant + Brussel Nederlandstalig) Op 15/10 vond de kick-off plaats voor de gedeelde aanmeldprocedure die in die regio van toepassing zal zijn vanaf 4 november 2024. Dit project is een pilootproject en zal dus geëvalueerd worden in termen van efficiëntie en haalbaarheid. De opname van deze kick-off zal binnenkort te raadplegen zijn. Alle informatie is alvast te vinden in dit artikel en op deze website. Hof van beroep Antwerpen (= Antwerpen + Limburg) Binnen het hof van beroep Antwerpen behoudt men het reeds gekende uniform aanmeldformulier, dat sinds vorig jaar in voege is. Dit formulier werd ondertussen aangepast op basis van de feedback tijdens de evaluatierondes. De bijgewerkte versie is te downloaden via deze website (met versiedatum oktober 2024). Zorg er zeker voor dat je enkel de nieuwe versie gebruikt daar de lijst met verwijspartners ook gewijzigd is. Nieuw is dat het formulier vanaf nu namelijk ook gebruikt dient te worden voor aanmeldingen bij de Mobiele Equipe Internering Antwerpen en Limburg. Aanmeldingen bij zorgpartners met een specifiek project voor personen met een interneringsstatuut verlopen dus nog steeds rechtstreeks bij deze partners. De zorgpartners gebruiken hiertoe eenzelfde aanmeldingsformulier. Dit is hetzelfde aanmeldingsformulier als het digitale aanmeldingsformulier voor het hof van beroep Brussel NL, maar betreft een word-versie die via e-mail aan de betrokken partner dient bezorgd te worden. Dit aanmeldformulier kan u hier downloaden. Een lijst van de deelnemende zorgpartners uit het netwerk vindt u hier, alsook in het aanmeldingsformulier zelf. De contactgegevens van deze partners vindt u terug onder 'zorgaanbod'. Aan elke partner (zowel de verwijzende als de vervolgpartner) wordt gevraagd om het gebruik van dit uniforme aanmeldformulier zo veel als mogelijk als de standaardprocedure te implementeren. Enkel door het goed gebruik ervan, kan het uniform aanmeldformulier als de standaard ingeburgerd geraken (en is het dus een win-win voor élke partner!). Hof van beroep Gent (= Oost-Vlaanderen + West-Vlaanderen) Aanmeldingen bij zorgpartners met een specifiek project voor personen met een interneringsstatuut verlopen nog steeds rechtstreeks bij deze partners volgens de bij hen geldende aanmeldingsprocedures. Meer informatie over deze aanmeldprocedures vindt u onder 'zorgaanbod'. Er wordt onderzocht in welke mate het uniform aanmeldingsformulier in de toekomst ook door deze partners gebruikt kan worden.     Men hoopt in de toekomst tot één gedragen procedure te komen die van toepassing is in de drie hoven van beroep. Weliswaar vraagt dit enige tijd om bepaalde procedures te testen, waar momenteel hard op ingezet wordt. Daarom wordt jullie motivatie en engagement enorm gewaardeerd om de kleine tussenstappen ook goed mee op te volgen.   Heb je vragen of zoek je meer informatie?  Netwerkcoördinatoren internering FOD Volksgezondheid: Hof van beroep Antwerpen Isabelle Eens isabelle.eens@netwerkeninternering.be 0492 11 69 95   Hof van beroep Brussel Nederlandstalig Mieke Goyens mieke.goyens@netwerkeninternering.be 0476 88 15 56   Hof van beroep Gent Joris Dheedene joris.dheedene@janbaptist.broedersvanliefde.be 0485 40 88 02

Meer informatie

20 december 2024 - Nieuws uit het netwerk

OverKop-huis Veurne geopend

OverKop Veurne is open! Het bureau van Jeugdhuis De Pallette is vanaf nu een veilige haven voor jongeren tussen 12 en 25, waar ze terecht kunnen voor een luisterend oor, professionele hulp en activiteiten. Samen met Stad Diksmuide is dit project opgestart. Eerder dit jaar opende het huis in Diksmuide. Nu kunnen jongeren ook in Veurne binnenstappen in het gezellige OverKop-huis. Het wordt een plek waar jongeren tussen 12 en 25 vrij binnen en buiten kunnen lopen. Jongeren kunnen er terecht voor een goed gesprek, weg van taboes, stigmatisering of labels. Laagdrempelige en veilige (t)huis  De verdere uitbouw van het OverKop-huis ligt in handen van de bezoekers zelf. Jongeren zitten mee aan het stuur en bepalen de werking ervan. Samen met de jeugddienst, de Sociale Dienst, Arktos, CAW en overkopnetwerk Aanzet bepalen ze de komende maanden mee de richting van het huis. Medewerkers Ferre en Lien staan aan kop en werken met de jongeren een dienstverlening uit. De kerngroep stuurt mee achter de schermen. Jongeren moeten voelen dat we écht met hen bezig zijn, dat we hen niet loslaten. We werken rond thema’s die hen bezig houden en verwijzen - indien nodig  en op hun eigen tempo - door naar specifieke hulpverlening die hen verder op weg kan helpen. Samenwerking werkt OverKop is een huis van samenwerking, het is een plek waar iedereen die bezig is met het mentaal welbevinden van jongeren een plek krijgt. Naast de stadsdiensten en jongeren zelf wordt ook het jeugdwerk, onderwijs, CAW en 1Gezin1Plan betrokken bij de verdere uitbouw van het huis. De eerstelijnszone ontvangt 100.000 euro voor de realisatie van een OverKop-huis in Diksmuide en Veurne. Hier vind je ons OverKop-huis Jeugdhuis De Pallette in de Noordstraat 140 is ons OverKop-huis. Daar kunnen alle faciliteiten (keuken, dartsborden, tafelvoetbal, scherm/projector …)  worden gebruikt. Het vergaderlokaal zal worden omgebouwd tot een gesprekslokaal.

Meer informatie

20 december 2024 - Nieuws uit het netwerk

Partner in de kijker: Eerstelijnszones

Wat is een eerstelijnszone? Een eerstelijnszone is een netwerk van eerstelijnsaanbieders in een geografisch afgebakend gebied. Zij wisselen kennis en informatie met elkaar uit en stemmen de werking op elkaar af. Zij kijken ook naar de lokale zorg- en welzijnsnoden om de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren. Een eerstelijnszone voldoet aan volgende criteria: Een geografisch afgebakend gebied bestaande uit één of meerdere steden of gemeentes. Aangestuurd door een zorgraad Een netwerk van eerstelijnsaanbieders (bv. huisartsen, maatschappelijk werker, psycholoog, …) Omvat meestal ongeveer 75.000 tot 125.000 inwoners We tellen in Vlaanderen en Brussel 60 eerstelijnszones, 59 in Vlaanderen en 1 in Brussel. De eerstelijnszone houdt rekening met de noden van de lokale bevolking en stemt de eerste lijn hierop af. De eerstelijnszone brengt zorg en welzijn samen én staat dicht bij elke burger. Ze is opgericht om de samenwerking tussen de zorg- en hulpverleners te bevorderen. Wil jij weten welke jouw eerstelijnszone is? Ontdek je eigen zone Wat is de eerste lijn? De eerstelijnszorg is basiszorg (zowel medisch als ondersteunend) toegankelijk voor iedereen zonder doorverwijzing. Een persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, burger of patiënt kan dus onmiddellijk beroep doen op zorg- en hulpverleners van de eerste lijn. Deze eerstelijnsprofessionals staan het dichtst bij de burger en zijn daarmee het eerste aanspreekpunt binnen de gezondheidszorg. In Vlaanderen zijn er vier verschillende lijnen binnen de gezondheidszorg: Eerste lijn is rechtstreeks toegankelijke lokale zorg, zoals een huisarts, thuisverpleging, maatschappelijke werker, … Tweede lijn is gespecialiseerde zorg na doorverwijzing van huisarts, zoals een dermatoloog, cardioloog, … Derde lijn is gespecialiseerde zorg in het ziekenhuis of centra, zoals revalidatie, gespecialiseerde ingrepen, … De nulde lijn is laagdrempelige zorg, zoals mantelzorg, crisiscentra, de zelfmoordlijn,… Wat is een zorgraad? Een zorgraad is de ruggengraat van de eerstelijnzone. Ze stuurt een eerstelijnszone aan en bestaat als vzw uit een bestuursorgaan en een algemene vergadering. De zorgraad brengt kennis en kunde samen en versterkt de samenwerking tussen partners en hun uitgebreide netwerk. De zorgraad bestaat uit lokale vertegenwoordigers van alle betrokken partijen: Lokale besturen: bv. ambtenaren, schepen van gezondheid… Medewerkers uit de zorgsector: bv. huisartsenkring… Medewerkers uit de welzijnssector: bv. gezinszorg… Mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben en hun netwerk: bv. een mantelzorger, een vrijwilliger, de patiëntenvereniging… Deze is opgericht door het eerstelijnsdecreet. De Vlaamse overheid erkent en subsidieert de zorgraad. In Vlaanderen en Brussel bestaan er 60 vzw’s zorgraden, evenveel als het aantal eerstelijnszones. Eerstelijnszones binnen Netwerk NOWE Binnen het werkingsgebied van Netwerk NOWE zijn 6 eerstelijnszones actief: Eerstelijnszone Brugge Eerstelijnszone Houtland en Polder Eerstelijnszone Middenkust Eerstelijnszone Oostkust Eerstelijnszone WE40 Eerstelijnszone Westkust & Polder Elke eerstelijnszone werkt binnen haar beleids- en actieplan aan lokale prioriteiten die zijn afgestemd op de specifieke noden van de bevolking. Mentale gezondheid vormt echter een gemeenschappelijk aandachtspunt voor alle zes Noord-West-Vlaamse eerstelijnszones. Om mentale gezondheid te bevorderen, organiseren de eerstelijnszones uiteenlopende activiteiten en projecten. Vaak gebeurt dit in nauwe samenwerking met Netwerk NOWE, dat expertise biedt op het gebied van geestelijke gezondheidszorg. Deze samenwerking bevordert een geïntegreerde aanpak, waarbij preventie, vroegdetectie en zorg op maat centraal staan. Voor meer details over specifieke initiatieven of om in contact te komen met de coördinatoren en medewerkers, kun je terecht op de websites van de respectieve eerstelijnszones.   Bekijk hier de infografic: De eerstelijnszone uitgelegd.

Meer informatie

19 december 2024 - Interessante vormingen

Pilootproject (familie-)ervaringsdeskundigheid in FGGZ

Heb je als organisatie binnen de forensische geestelijke gezondheidszorg (FGGZ) interesse in een gratis vorming over het implementeren van (familie-)ervaringsdeskundigheid in zorgorganisaties én de kans om bij te dragen aan waardevol onderzoek? Via deze weg word je uitgenodigd om deel te nemen aan het pilootproject van het onderzoek "(familie-)ervaringsdeskundigheid in de forensische geestelijke gezondheidszorg".   Wat houdt het pilootproject in? Het afgelopen jaar is met jullie hulp – door deelname aan interviews en focusgroepen - een eerste versie ontwikkeld van een draaiboek dat kan bijdragen aan een duurzame implementatie van (familie-)ervaringsdeskundigheid in de FGGZ. In dit pilootproject wil men dit draaiboek samen met jullie testen in de praktijk.   Door deel te nemen: Ontvangt je organisatie een gratis vorming over het implementeren van (familie-)ervaringsdeskundigheid van Familieplatform. Krijg je praktische handvaten en tips om meteen met het draaiboek aan de slag te gaan. Draagt je organisatie bij aan een procesevaluatie, waarmee we een geoptimaliseerde versie van het draaiboek zullen ontwikkelen.   Wat wordt gevraagd? Engagement om met het draaiboek aan de slag te gaan in de organisatie. Deelname aan een reeks meetmomenten tussen februari 2025 en december 2025, waarbij men via vragenlijsten en/of interviews inzicht krijgt in jullie ervaringen met het draaiboek. Een eenmalig interview met de interne coördinator en/of de eventueel aangeworven (F)ED-collega.   Hoe aanmelden? In de bijlage vind je een flyer met meer informatie. Hierop staat een QR-code die je direct naar een formulier leidt waarin je je interesse om deel te nemen aan dit project kunnen duiden. Hieruit worden vervolgens 4 organisaties geselecteerd om een traject mee uit te bouwen. Let op: de plaatsen zijn beperkt, dus meld je snel aan voor woensdag 29/01/2025!   Heb je nog vragen? Neem gerust contact op via leen.vanvlierberghe@familieplatform.be  (vorming) of ervaringsdeskundigheid@janbaptist.broedersvanliefde.be  (algemene vragen onderzoek).   Bekijk de flyer hier.   ScienceForCare, Universiteit Gent, Familieplatform en Similes Vzw

Meer informatie

6 december 2024 - Interessante vormingen

Nieuwe initiatieven rond seksueel en relationeel welzijn in een forensische context

Hieronder zijn twee initiatieven in het kader van de bevordering van seksueel en relationeel welzijn binnen de forensische ggz terug te vinden. Een thema dat de laatste jaren meer en meer aandacht krijgt en waar we als organisaties/voorzieningen steeds meer op aan het inzetten zijn. Beide initiatieven zijn er ter ondersteuning zowel op beleidsmatig vlak, als de vertaling hiervan naar de praktijk.   1. Extern (vormings)aanbod rond seksualiteit en seksueel/relationeel welzijn specifiek in de forensische GGZ Gipman & Schouten is een expertisebureau 'forensische seksuologie' uit Nederland - maar zetten, in samenwerking met enkele Vlaamse collega's, in het voorjaar van 2025 ook de stap naar het Nederlandstalig werkingsgebied in België. Hun aanbod is steeds op maat aan te vragen en samen te stellen, waar jullie organisatie nood aan heeft. Zij spitsen zich toe op o.a.: Lezingen Basis van de seksuologie: een belichting van de fundamenten van de seksuologie om beter begrip te krijgen van de voorwaarden en werking van seksuele opwinding en - motivatie. Integratie van forensisch en seksuologisch werken: hoe verhouden deze twee zich ten aanzien van elkaar, met specifieke aandacht op de dynamische risicofactoren. Praten over seks: een praktische lezing vol handvatten om seksueel/relationeel welzijn in gesprek te brengen (in team én met cliënt), de dialoog vergemakkelijken en stil te staan bij moeilijkheden/drempels hiervan (als hulpverlener). Intervisie Workshops: stepped care, praten over seks, consent en communicatie, ... Gastlessen Meer info via https://gipmanschouten.nl/ Contactgegevens voor Vlaanderen: forseks_BE@outlook.com   2. Werkgroep Forensische Seksuologie vanuit de beroepsvereniging 'Vlaamse Vereniging voor Seksuologie' (VVS) Forensische seksuologie verwijst naar de multi- en transdisciplinaire praktijk die wetenschappelijke, technische en/of gespecialiseerde seksuologische kennis toepast op het integreren van aandacht voor seksueel en relationeel welzijn in het forensiche werkveld. Dit willen zij doen door: een gecentraliseerd informatiepunt uit te werken voor professionals; verbinding te maken tussen: professionals actief in het forensische werkveld een bredere doelgroep met interesse in forensische seksuologie (o.a. in het kader van onderzoek); het stimuleren van een transdisciplinaire aanpak Primair ter onderteuning van de professional (praktijk en beleid, organisatiebreed), met het oog op het bevorderen van het (seksueel en relationeel) welzijn van de cliënt en diens netwerk. Dit gebaseerd op (inter)nationale literatuur, onderzoek en (good practice) praktijken. De werkgroep is multidisciplinair samengesteld: naast seksuologen zijn er ook psychiaters, psychologen, criminologen en vormingsmedewerkers vanuit het brede forensische werkveld betrokken met een expertise op dit thema.  (Specifieke) vragen, meer informatie of interesse om deel te nemen aan een intervisiemoment? contact via forensischeseksuologie@seksuologen-vlaanderen.be De werkgroep staat open voor nieuwe initiatieven of input!

Meer informatie

6 december 2024 - Nieuws uit het netwerk

Aanmeldprocedure in hof van beroep Brussel Nederlandstalig

Sinds maandag 4 november is men binnen het netwerk internering van het hof van beroep Brussel Nederlandstalig van start gegaan met een nieuwe gedeelde aanmeldprocedure. Dit betekent dat sindsdien aanmeldingen voor zorgpartners met projectmiddelen voor geïnterneerde personen dienen te verlopen via het digitaal aanmeldformulier. De link naar dit formulier vindt u via: Aanmelden – netwerkeninternering.be. Vervolgens zal de gedeelde aanmeldingsprocedure binnen het netwerk (BXL NL) gevolgd worden. Als verwijzer wordt er aan u teruggekoppeld tijdens deze procedure over de stappen die ondernomen worden. Uiteraard kan enkel de voor jullie beschikbare informatie aangevuld worden in het aanmeldingsformulier. Jullie mogen daarvoor ook de samenvattende rubrieken uit andere verslaggeving kopiëren naar het aanmeldingsformulier, voor zover ze natuurlijk het item in kwestie beantwoorden. Om de werklast zoveel als mogelijk te beperken, werd reeds met de zorgpartners van het hof van beroep Antwerpen afgestemd omtrent een uniform aanmeldingsformulier (dat voorlopig wel nog aangevuld dient te worden in een word-versie voor aanmeldingen naar het hvb Antwerpen, maar mogelijks op termijn ook geïntegreerd zal worden in het digitale systeem). Met de partners van het hof van beroep Gent wordt onderzocht of ook zij gebruik kunnen maken van dit aanmeldingsformulier. Op de website vindt u ook meer informatie over de aanmeldprocedures van het hof van beroep Antwerpen en Gent. Op 15 oktober vond er een kick-off plaats. We hebben besloten om nieuwe opnames te maken om voldoende helder te kunnen informeren over de nieuwe procedure. Deze opnames kan u hier bekijken: https://drive.google.com/drive/folders/1USmUSqBJtu8pzPpwou4OhysaIX0umSx9?usp=sharing. Er werden tijdens de kick-off twee specifieke vragen gesteld vanuit het standpunt van de verwijzer. Indien de cliënt, bij het ondertekenen van het Informed Consent (IC) in functie van een aanmelding binnen het netwerk internering hof van beroep Brussel Nederlandstalig, een uitgesproken voorkeur heeft om bij (een) bepaalde dienst(en) niet aangemeld te worden, gelieve dit dan te vermelden op het IC. Indien de cliënt vragen heeft over het ondertekenen van de IC of breder over de gedeelde aanmeldprocedure, kan u in eerste instantie hiervoor de cliëntenfolder gebruiken, die ook terug te vinden is op de bovenvermelde website. Daarnaast zal een verdere toelichting over de aanmeldingsprocedure, het IC, de informatieoverdracht e.d. ook toegelicht worden tijdens het eerste contact met de cliënt vanuit het netwerk (i.c. het intakegesprek door de zorgpartner of door het aanmeldpunt). Indien nodig, kan u hierover ook eerder al contact opnemen met het aanmeldpunt.   Naast het invullen van het digitale aanmeldformulier, vragen we om ook bijlagen (vb. expertiseverslag, recent PSD-verslag, KBM-beslissing,...) te uploaden in de digitale tool (webapplicatie Solvio). Dit zodat alle aanmeldingsinformatie gebundeld zit in één dossier.  De ontvangende zorgpartner zal immers hier alle informatie raadplegen en verder aanvullen met bijvoorbeeld informatie uit het intakegesprek. Gelet op het feit dat deze webapplicatie voldoende veilig is in kader van deze informatiedeling, kan dit ook via deze digitale tool. Bij vragen mogen jullie steeds contact opnemen met de projectmedewerker Emma Ruttens of andere medewerkers van het aanmeldpunt: Contact aanmeldpunt | Walden vzw.

Meer informatie

21 juni 2024 - Algemeen

Te Gek!?-campagne 'Dat lucht op' is gelanceerd!

  Het ouderschap is een avontuur vol liefde, met ups en downs, maar soms ook met een tekort aan zuurstof. Prille ouders snakken vaak naar ademruimte. Daarom lanceert Te Gek!?, samen met Kind en Gezin, Perinet en met de steun van de Vlaamse Overheid Departement Zorg, de campagne ‘Dat lucht op’. In deze campagne kiezen we voor de ballon als herkenbaar symbool. Bij een geboorte horen immers vaak geschenk- en geboorteballonnen. Maar net zoals een ballon kan ook een ouder leeglopen, en zonder energie en zuurstof vallen. Nieuwe Te Gek!?-campagnewebsite 'Dat lucht op' Op de campagnewebsite www.tegek.be/datluchtop vind je info en tips over hoe prille ouders kunnen omgaan met de emotionele uitdagingen van het ouderschap. Prille ouders herkennen zichzelf in de verhalen van andere prille ouders, lezen hoe hun omgeving hen kan helpen en waar ze (professionele) hulp kunnen zoeken indien nodig.  Alternatieve geboortelijst: durf een ballonnetje op te laten bij je omgeving Hulp vragen als prille ouder is niet altijd eenvoudig. Hoe verwoord je het? Aan wie vraag je het?  Te Gek!? biedt een alternatieve geboortelijst aan die écht oplucht. Als prille ouder vraag je er op een luchtige manier praktische of emotionele hulp aan familie, vrienden, buren, collega’s…. Ook de omgeving van prille ouders kan op eigen initiatief een ballonnetje opsturen via deze geboortelijst. Zo geven ze mee zuurstof aan het prille gezin, van zorgen voor een oudere broer of zus tot een luisterend oor als het moeilijk(er) gaat.   Hoe communiceer je over de campagne? Welke teksten kan je gebruiken op sociale media en in nieuwsbrieven? De communicatiegids helpt je op weg! De digitale materialen kan je hier downloaden.  

Meer informatie
logo cta

Wil je graag je eigen nieuwsbericht hier zien verschijnen?